دیدنی های جنوب ایران در بهار

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جاذبه های گردشگری غنی و متنوع جنوب ایران، از پرطرفدارترین مقاصد ایرانگردی به شمار می‌روند.
جاهای دیدنی جنوب ایران
جنوب ایران پر از شگفتی‌ها و دیدنی‌های بی نظیر است، از شهرهای بندری کرانه دریای عمان و خلیج فارس گرفته تا سواحل زیبا و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که هر کدام ارزش دیدن دارند. با مجله دلتا همراه باشید تا در ادامه برخی از جاهای دیدنی جنوب ایران را به شما معرفی کنیم.

دره توبیرون

دره توبیرون با هوای خنک کوهستانی خود در شمال شرق دزفول و در بخش سردشت قرار دارد. جریان کم‌عمق آب و دمای پایین‌ این دره، آن  را به یکی از جاذبه‌های طبیعی خنک جنوب ایران برای روز‌های گرم سال تبدیل کرده است. زیبایی این دره با وجود درختان و خزه‌های سرسبز و پیاده‌روی در جریان لطیف آب در ذهن شما ثبت خواهد شد. از خنکای دره توبیرون و حال خوب آن در بهار لذت خواهید برد.

دره توبیرون جاهای دیدنی جنوب ایران

خانه ماپار

عمارت آجری ماپار از بنا‌های قدیمی اهواز و در زمان پهلوی اول ساخته شده است. این بنا با معماری جذاب ایرانی، در‌های چوبی و شیشه‌های رنگی شما را محو زیبایی خود می‌کند. مساحت خانه ماپار در حدود ۵۰۰ متر و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. طعم یک غذای لذیذ جنوبی را در رستوران این مجموعه از دست ندهید.

خانه ماپار جاهای دیدنی جنوب ایران

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای کوچک سورت مسروپ با نمایی سفیدرنگ در زمان پهلوی در اهواز ساخته شده است. ساخت کلیسا در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان، از کارمندان شرکت نفت صورت گرفت. امروزه کلیسای سورت مسروپ فقط مورد استفاده تعداد قلیلی از ارمنی های اهواز است.

کلیسای سورت مسروپ

مسجد رنگونی‌ها

چهار گنبد کوچک، دو مناره، ستون، پنجره‌های گنبدی‌شکل، نقش‌ونگار‌های برجسته، گچ‌بری و… از ویژگی‌های مسجد رنگونی‌ها در آبادان است. مسجد رنگونی‌ها متفاوت‌ترین بنا را در میان مساجد ایران دارد و نشانی از معماری ایرانی در آن نخواهید دید. معماری خاص هندی، این بنا را در شهر متمایز کرده و ساخت آن مربوط به دوران قاجار است. این مسجد در موقعیت مکانی صفر مرزی و در کنار رود تاریخی و پهناور اروند، در جنوب غربی ایران واقع شده است.

مسجد رنگونی‌ها

قنات قمش چوقابافان

قنات قمش چوقابافان از جاهای دیدنی جنوب ایران در دزفول، در کنار رود دز واقع و مسیر طول و دراز آن را با نور‌های رنگی زیبایی، تزیین شده است. قمش نوعی قنات است که از آب رود دز تغذیه می‌شده و برعکس سایر قنات‌ها به‌وسیله ذخایر آب‌های زیرزمینی، آب مصرفی مردم را تامین نمی‌کرده است. طیف رنگ‌های جذاب و متنوعی سرتاسر راهرو قمش را پوشانده و نمای دلنشین را برای عکاسی فراهم کرده است.

قنات قمش چوقابافان

کوه نمکی جاشک

از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز بندر بوشهر، کوه نمکی جاشک است که حاصل هنر دست طبیعت در اقیلم خاص مناطق اطراف خلیج فارس است. این گنبد نمکی میان شهرستان‌های دیر و دشتی واقع شده است، به همین دلیل با نام گنبد دشتی نیز شناخته می‌شود. جاشک از بزرگ‌ترین کوه‌های نمکی خاورمیانه است که ظاهری زیبا با بلور‌های نمکی لایه لایه دارد. وجود غار‌ها و آبشار‌ها در کنار بلور‌های خاص این کوه نمک، زیبایی منحصربه‌فردی به آن بخشیده است.

کوه نمکی جاشک

آبشار شوی

آبشار شِوی در دزفول به‌عنوان آبشار نیاگارا ایران شناخته می‌شود. این آبشار از ارتفاعات رشته‎ کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به دریاچه شهیون می‌رسد. همچنین آبشاری دیگر در نزدیکی این آبشار با نام سنگ مار (شوی دوم)، پیش روی شما سبز می‌شود و برای جابه‌جایی میان این دو آبشار، به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دزفول “دیدنی های دزفول؛ چال کندی” را مطالعه کنید.

آبشار شوی

معبد هندو‌ها

معبد هندوها، یکی از جا‌های دیدنی جنوب در شهر بندرعباس، بنایی بازمانده از تاریخ دوران قاجار است. این بنا با نام پرستشگاه بت‌گوران هم شناخته می‌شود. معماری این بنا به سبک هندی نزدیک است و جذابیت خاصی را در میان جاذبه‌های بندرعباس پدید آورده است.

معبد هندوها جاهای دیدنی جنوب ایران

آب‌گرم گنو

در شمال شرقی بندر عباس با فاصله‌ای در حدود ۳۵ کیلومتر، یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه به نام آب‌گرم گنو را می‌توانید بیابید. این آب‌گرم با املاح معدنی مفیدی همچون گوگرد و سولفات، در کوه‌های گنو واقع شده است. در طول سفرتان به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، می‌توانید از استخر‌های آب‌گرم این منطقه برای استراحت و درمان استفاده کنید.

مجموعه آبدرمانی گنو جاهای دیدنی جنوب ایران

گل‌فشان

یکی از عجیب‌ترین جا‌های دیدنی چابهار پدیده گل افشان در اطراف این شهرستان است. در این منطقه تپه‌های کوچکی وجود دارد که مثل آتشفشان می‌جوشند و طغیان می‌کنند، اما به جای مواد مذاب، گِل از درون خود به سطح زمین پرتاب می‌کنند. این پدیده زمین شناختی با مواد نیمه مایع و جامد طوسی رنگ خود، مرموزترین جاذبه چابهار است که از معروف‌ترین آن‌ها گل‌فشان دشت تنگ است.

گل‌فشان جاهای دیدنی جنوب ایران

 

پیشنهاد مطالعه: “شوشتر؛ شهر آبشارها و آسیاب‌های بادی” را در مجله دلتا بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…