رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلاتی مانند ریزش موی شدید، نازک شدن موها و سفید شدن پیش از موعد که برای بسیاری از افراد روی می‌دهد، می‌تواند نشانه ضعف و کمبود در رژیم غذایی باشد.
رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب

این روز‌ها استفاده از رژیم‌های غذایی برای مقابله با انواع بیماری‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. بدن انسان مانند یک وسیله نقلیه روشن بوده و سوخت آن (غذایی که می‌خوریم) تعیین کننده کیفیت عملکرد آن است. مکمل‌های غیرطبیعی می‌توانند مفید باشند؛ اما قادر نیستند مشکلاتی را حل کنند که با یک رژیم مغذی و سرشار از ویتامین رفع می‌شوند. متخصصان تغذیه می‌گویند آن‌ها اغلب می توانند با بررسی مو‌های یک شخص، به کیفیت رژیم غذایی او پی ببرند. کدری، نازکی و شکنندگی مو‌ها می‌توانند نشانه کمبود در تغذیه باشد. اما راه حل این مشکلات چیست؟ در این مطلب مجله دلتا به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توان برای رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب اقدام کرد.

بیماری های ساقه مو

۱. نازکی مو‌ها

نازکی مو‌ها مهم‌ترین مشکلی است که افراد با بالا رفتن سن تجربه می‌کنند. این مساله بخشی از روند طبیعی افزایش سن است؛ اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از سرعت پیشروی این مشکل کم کنید. همان‌طور که گفتیم رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب امکان‌پذیر است.

ما روزانه به‌طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو از دست می‌دهیم. جایگزینی این مو‌ها به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارد که واحد سازنده مو‌ها است. اما چطور می‌توانیم پروتئین بیش‌تری از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنیم؟ مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز و غذا‌های دریایی از مهم‌ترین منابع پروتئین است. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید از نخود، عدس و مغز‌ها و غلاتی مثل بادام، تخم آفتابگردان و شاهدانه استفاده کنید.

مواد غذایی برای پرپشت شدن مو

۲. کدری مو‌ها

مو‌های شما برای حفظ درخشش طبیعی خود به چربی‌های سالم موجود در مواد غذایی‌ نیاز دارد که حاوی روغن‌های طبیعی است. اما بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ کدام هستند؟ ماهی قزل آلا و دیگر غذا‌های دریایی. امگا ۳ نه فقط ماده‌ای ضروری برای سلامت مو‌ها محسوب می‌شود، بلکه برای سلامت قلب هم بسیار مفید است. پزشکان دست کم دو بار در هفته مصرف ماهی را برای بزرگسالان توصیه می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی حاوی امگا ۳، “کدام مواد غذایی امگا ۳ دارند؟” را مطالعه کنید.

۳. پوسته ریزی کف سر

زینک ماده‌ای معدنی است که نقش مهمی در عملکرد‌های مختلف بدن مثل سلامت عصبی آن دارد. اما زینک چه منفعتی برای مو‌ها دارد؟ زینک در رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب نقش مهمی دارد، به‌خصوص این ماده به جلوگیری از پوسته‌ریزی کف سر کمک می‌کند. دانه‌های کدو حلوایی، ماست، گوشت گاو و مرغ از مواد غذایی حاوی زینک به شمار می‎روند.

غذاهای مفید برای درمان بیماری های مو

۴. سفیدی پیش از موعد مو

اگرچه ژنتیک عمده‌ترین علت سفیدی پیش از موعد مو‌ها است؛ اما کمبود ویتامین B۱۲ هم می‌تواند دلیل این مسئله باشد. با انجام آزمایش می‌توانید از میزان ویتامین B۱۲ موجود در بدن خود مطلع شوید. مواد غذایی حاوی این ویتامین پر اهمیت، گوشت، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ است. به علاوه می‌توانید از مکمل‌های ویتامین B۱۲ هم استفاده کنید.

درمان سفیدی زودرس مو

۵. ریزش شدید مو‌ها

اگر ریزش موهایتان به حدی است که بخش‌هایی از کف سرتان به وضوح دیده می‌شود، احتمالا دچار کمبود آهن هستید؛ مشکلی که اغلب در میان زنان رایج است. با دادن آزمایش به راحتی می‌توانید از این مسئله مطمئن شوید. کمبود آهن باعث می‌شود بدن اکسیژن مو‌ها را بگیرد و آن را به بخش‌های دیگر خود منتقل کند که برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز دارند. این کمبود علائم دیگری هم مثل خستگی مفرط دارد. اما اگر علت کمبود آهن نیست، ممکن است مشکل جدی‌تری مثل اختلال در غده تیروئید یا طاسی وجود داشته باشد.

درمان ریزش موی سر با تغذیه مناسب

برای دریافت آهن می‌توانید از گوشت گاو و مرغ یا سبزیجاتی مثل اسفناج استفاده کنید. البته آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی راحت‌تر جذب خون می‌شوند.

با گنجاندن خوراکی‌ها و مواد غذایی مفید در رژیم خود، برای رفع مشکلات مو با تغذیه مناسب اقدام کنید و موهایی زیبا و سالم داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با روش‌های جلوگیری از ریزش مو، “درمان ریزش مو با روش‌های خوشمزه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…