صدور سند مالکیت المثنی

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مواردی که سند مالکیت بنا به دلایلی همچون مفقودی یا به سرقت رفتن وجود ندارد، مالک باید صدور سند مالکیت المثنی را تقاضا کند.
صدور سند مالکیت المثنی

سند مالکیت یکی از اسناد مهم است. گاه ممکن است این سند اشکالاتی پیدا کند و فرد به دریافت سند مالکیت المثنی ناچار شود. صدور سند مالکیت المثنی دارای شرایطی است که در مجله دلتا بررسی پرداخته شده است.

موارد صدور سند مالکیت المثنی

۱. گم شدن

۲. دزدیدن سند ملک

۳. از بین رفتن تمام سند مالکیت یا جزیی از آن

۴. در صورتی که سند مالکیت نزد شخص دیگری بوده و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکانپذیر نباشد.

گم شدن سند یا دزدیدن سند ملک

وقتی سند مالکیت به دلائل مفقود شدن یا به سرقت رفتن وجود نداشته باشد ، مالک باید صدور سند مالکیت المثنی را تقاضا کند.
در این خصوص مالک باید به صورت کتبی، دلیل از بین رفتن سند «مفقود شدن، به سرقت رفتن و…» را اعلام کرده و استشهادیه‌ای نیز به امضای حداقل ۳ نفر که امضای آن‌ها از سوی کلانتری محل یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده، به اداره ثبت محل تسلیم کند.

نحوه صدور سند مالکیت المثنی

سند مالکیت المثنی و تکالیف دفاتر اسناد رسمی

نکته‌ای را که باید مورد توجه قرار داد، این است که در رویه کنونی، گواهی امضا صرفاً از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد. در مورد استشهادیه نیز باید گفت که مطابق با نمونه‌ای است که سازمان ثبت اسناد و املاک آن را ارائه می‌کند و در ۲ نسخه چاپی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. پس از طی مراحل یادشده و ارائه تقاضانامه کتبی که استشهادیه نیز به آن ضمیمه شده، اداره ثبت موضوع را ثبت می‌کند و در حوزه‌هایی که به صورت کامپیوتری است، از طریق کامپیوتر و در حوزه‌هایی که به صورت دستی و فاقد کامپیوتر باشد، به وسیله بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌دارد. سپس ظرف ۱ هفته به هزینه درخواست‌کننده، یک نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه‌هایی که آگهی‌های ثبتی در آن چاپ می‌شود، موضوع اعلام می‌شود. چنانچه از تاریخ انتشار آگهی و ظرف ۱۰ روز اعتراض واصل نشود، سند مالکیت المثنی صادر می‌شود.
همچنین باید تاکید کرد که هر شخصی که نسبت به ملک مذکور در آگهی، قراردادی منعقد کرده که در خلاصه سند ذکر نشده است یا اینکه سند مالکیت نزد او قرار دارد، می‌تواند ظرف ۱۰۰ روز از تاریخ نشر آگهی به اداره ثبت محل مراجعه و ضمن ارائه اصل سند مالکیت، اعتراض خود را نیز تقدیم کند. چنانچه در مهلت مقرر اعتراضی واصل نشود یا اینکه اعتراض واصله بدون ارائه سند مالکیت باشد، اعتراض فاقد اثر بوده و سند مالکیت المثنی طبق مقررات برای متقاضی صادر می‌شود.

صدور سند المثنی

از بین رفتن تمام یا جزیی از سند مالکیت

در این مورد نیز همچون مراحل مربوط به «گم شدن سند مالکیت یا به سرقت رفتن آن»، باید با تمام شرایط مذکور در بالا اعم از استشهادیه و نشر روزنامه و… اقدام شود.

پس ندادن سند ملک و درخواست المثنی

در خصوص مواردی که سند مالکیت نزد دیگری بوده و استرداد آن حتی از طریق مراجع قضایی امکانپذیر نباشد. به عنوان مثال سند مالکیت نزد شخص ثالثی است و وی از استرداد و پس دادن آن خودداری می‌کند و حتی از طریق مراجع قضایی و صدور اجراییه نیز امکان گرفتن سند از وی میسر نیست. مالک می‌تواند بدون تحقیق از شهود، «استشهادیه» و حتی انتشار آگهی و فقط با اخذ گواهی از دادگاه صادرکننده حکم و ارائه آن به اداره ثبت، تقاضای صدور سند مالکیت المثنی کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه صدور المثنی برگ سبز خودرو “نحوه دریافت برگ سبز المثنی” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  3. روزبهاني

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    اطلاعات آموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …