کول خرسان؛ دره ارواح

۲
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کول خرسان (خرسون) از جاذبه‌های دزفول و دره‌ شگفت‌انگیزی است که در نوع خود در دنیا کم‌نظیر است. 
کول خرسان کول خرسان؛ دره ارواح

مسیر باریک چند کیلومتری را میان دو دیواره‌ سنگی تصور کنید؛ مسیری که دیواره‌های آن تا جایی بالا می‌رود که  نور به شما نرسد و فقط از روزنه‌های کوچکی به داخل دره بتابد. به دره کول خرسان دره ارواح خوش آمدید. این دره را با مجله دلتا بیشتر بشناسید.

دره کول خرسان یا اشکفت زرده، دره‌ای شگفت‌انگیز در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول است. علت معروف شدن این مکان به دره ارواح ، انبوه نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی در دره و پوشیده بودن مسیر ورودی از درختان کنار و نخل است. در ابتدای دره، بیشه‌زاری از روییدنی‌های مختلف را پشت سر خواهید گذاشت. هرچه در این دره پیش بروید دیواره‌ها بلندتر و آسمان محوتر می‌شود.

کول خرسان دارای آب دائمی، آبشار، بیشه زار و انواع روییدنی‌های خاص منطقه است. هرچه به دهانه‌ تنگه نزدیک‌تر شوید، گیاه پرسیاووشان بسیاری خواهید دید که همه‌جا را به زیبایی سبزپوش کرده‌اند.
باریکه‌های آب از دیواره‌های دره جاری است و حتی گاهی آبشارهای کوچکی روی آن‌ها شکل‌گرفته و بعد از عبور از هر پیچ جلوه‌ تازه‌ای از دیواره‌های آبچکان کول خرسان خواهید دید. گاهی این دیواره‌ها آن‌قدر به هم نزدیک می‌شوند که فقط یک نفر می‌تواند از بینشان بگذرد و گاهی آنقدر عریض که می‌توانید آسمان وسیع را بالای سر خود ببینید.

دره کول خرسان
عمق این دره بیش از ۲۰۰ متر است و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان می‌توانید دمای زیر ۲۰ درجه را در این دره تجربه کنید؛ چرا که همیشه آب خنک از کف دره و روی دیواره‌های آن جاری است و به اغلب قسمت‌های آن هم آفتابی نمی‌تابد.

این دره در نهایت به رودخانه دز منتهی می شود. از ابتدای شروع پیاده روی تا ابتدای کول حدود ۴ کیلومتر کوه پیمایی در مسیری نسبتا ناهموار وجود دارد. از ابتدای کول تا انتهای آن و رسیدن به رودخانه دز نیز مسافت نسبتا زیادی در حدود ۱۰ کیلومتر است.

در انتهای مسیر دره سطح آب به تدریج افزایش یافته به نحوی که مسیر را باید شنا کرد. به دلیل شدت جریان بالای رود دز، نزدیک شدن به رودخانه دز به شدت خطرناک بوده و بهتر است افراد فقط بخش‌های ایمن دره را بپیمایند.

کول خرسون دره ارواح

پیمودن دره کول خرسان یک تجربه‌ هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی است. درست است که پیمودن این دره به تجهیزات خاصی نیاز ندارد اما با توجه به طولانی بودن مسیر بهتر است دسته‌جمعی وارد دره شوید و کفش و لباس مناسب داشته باشید و مقداری خوراکی همراه خود ببرید.

زمان مناسب برای پیمودن کامل دره ارواح اواسط خردادماه است، زمانی که در آن منطقه باران‌های بهاری به پایان رسیده و خطر سیلاب در این منطقه کاهش یافته است .

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های جنوب ایران “دیدنی های دزفول؛ چال کندی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹ در ۶:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…