برق انداختن وسایل چوبی خانه

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وسایل چوبی هم مانند هر وسیله دیگری در خانه، نیاز به نگهداری و تمیزکاری دارند. در این مطلب روش‌های تمیز کردن وسایل چوبی را با هم مرور می‌کنیم.
تمیز کردن وسایل چوبی

وسایل چوبی منزل به دلیل مقاومت بالایی که دارند و گرما بخشیدن به دکوراسیون داخلی، همواره پرطرفدارند. اگر شما هم یکی از طرفداران وسایل چوبی هستید و می‌خواهید همیشه آن‌ها را تمیز و درخشان ببینید، با این مطلب مجله دلتا همراه باشید تا با هم روش‌های تمیز کردن وسایل چوبی را مرور کنیم.

ترفندهای تمیزی خانه

نکته: البته قبل از این که به مبحث تمیز کردن وسایل چوبی بپردازیم، باید بگوییم که دور نگه داشتن مبلمان و وسایل چوبی منزل، از مقابل نور خورشید، منابع گرما و رطوبت، بسیار مهم و ضروری است. گرما و رطوبت به خشک شدن، بید زدن و رنگ پریده شدن چوب منجر می‌شوند؛ پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی، نگهداری مناسب از آن‌هاست.

گام اول برای برق انداختن وسایل چوبی

در اولین گام برای تمیز کردن لوازم چوبی، باید آن‌ها را گردگیری کنید. از یک پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک‌کن استفاده کرده و گرد و غبار نشسته روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که پارچه‌های زبر، سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهند داد؛ پس از آن‌ها استفاده نکنید.

تمیز کردن کابینت

مشخص کردن نوع چوب

در مرحله بعد باید نوع چوب را مشخص و برای تمیز کردن وسایل چوبی روش مناسبی پیدا کنید. به طور مثال چوب‌های گردو را هر روز دستمال نرم بکشید تا گرد و خاک نگیرند و اگر لکه‌های سفیدی روی چوب دیدید، با کمی خمیر دندان آن‌ها را پاک کنید.

روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی

می‌توانید برای برق انداختن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید، مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، آن را به چوب بمالید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و باعث می‌شود اثاثیه چوبی شما همیشه تازه بماند و درخشندگی طبیعی آن‌ها حفظ شود.

نگهداری از وسایل چوبی

پاک کردن لکه روی چوب

برای پاک کردن لکه‌های روی چوب، به راحتی می‌توانید به کمک یک اسفنج مرطوب از شر آن‌ها خلاص شوید. البته حتما اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد؛ چون اگر چوب خیس شود باد می‌کند یا لکه‌دار می‌شود.

تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است، هرگز با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان وسایل نیفتید. در چنین مواقعی می‌توانید از روغن‌های مایع کمک بگیرید؛ به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه‌ای صبر کنید، سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.

نظافت منزل

برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

برای تمیز کردن وسایل چوبی پولیش شده از محلول‌های مخصوص پولیش و یا پارافین استفاده کنید. پارافین، خراش‌های چوب را می‌پوشاند. فقط کافیست سالی ۲ بار این کار را انجام دهید. استفاده از محلول، راحت‌تر از پارافین است؛ اما باید بیش‌تر این کار را تکرار کنید، مثلا سالی ۳ یا ۴ بار.

برق انداختن وسایل چوبی

سایر نکات مهم

  • وسایل چوبی با جنس خاص مثل چوب‌های خیزران، بامبو و بید نیاز به رطوبت دارند تا شکننده و فرسوده نشوند؛ به همین سبب چند وقت یک‌بار به این چوب‌ها آب اسپری کنید.
  • هنگام پولیش‌کاری و برق انداختن وسایل چوبی از دستکش پارچه‌ای استفاده کنید تا اثر انگشت باقی نماند.
  • برای برطرف کردن برچسب‌ها و عکس برگردان‌های کهنه و قدیمی، می‌توان از سرکه استفاده کرد؛ به این صورت که آن‌ها را با سرکه خیس و لحظه‌ای صبر کرده سپس به آرامی با تکه پارچه‌ای آن‌ها را پاک کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش‌های تمیز کردن پارکت چوبی، “براق کردن پارکت چوبی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…