تقسیم دیه بین همسر و فرزندان

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در صورتی که فردی فوت کند دیه وی به وراث او می‌رسد. در واقع دیه به کسانی که به موجب قانون از وی ارث می‌برند تعلق می‌گیرد.
نحوه تقسیم دیه

مطابق با قانون ایران اگر فردی به دیگری صدمه‌ای وارد کند که منجر به فوت یا جرح شود باید دیه پرداخت کند. دیه پولی است که به موجب آسیبی که به شخص وارد شده در صورت وارد شدن صدمه و جرح به خود فرد و در صورت فوت وی به خانواده او می‌رسد. در این مقاله به بررسی این موضوع که دیه به چه کسانی می‌رسد و نحوه تقسیم دیه در زمان فوت آسیب دیده می‌پردازیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

نحوه تقسیم دیه بین اولیای دم

در صورتی که فردی فوت کند دیه وی به وراث او می‌رسد. در واقع دیه به کسانی که به موجب قانون از وی ارث می‌برند تعلق می‌گیرد. دیه هم مانند ارث میان اعضای خانواده تقسیم می‌شود و برای پرداخت آن باید تقسیم بندی‌ها رعایت شود. اگر متوفی زن و در صورتی که فرزند داشته باشد یک چهارم و در صورتی که فرزند نداشته باشد، همسر وی یک دوم دیه می‌گیرد. اگر متوفی مرد باشد، زن هم یک هشتم یا یک چهارم سهم می‌برد. به طور مثال اگر فردی فوت کند و دارای یک همسر و پدر باشد یعنی فرزند نداشته و مادر نیز قبل از متوفی فوت کرده باشد، سهم همسر یک چهارم از دیه و سهم پدر سه چهارم است.

تقسیم دیه

قانون تقسیم دیه بین فرزندان

برای تقسیم دیه میان فرزندان دختر و پسر هم همانطور که در قانون ارث ذکر شده، پسر دو برابر ارث می‌برد و در دیه هم او دو برابر دختر دیه دریافت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مهلت زمان پرداختن دیه “مهلت پرداخت دیه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …