رنگ در دکوراسیون داخلی

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سلیقه شما، حرف اول را در دکوراسیون می‌زند. باید در خانه خود احساس امنیت کنید. از این نکات استفاده کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.
رنگ در دکوراسیون
رنگ در دکوراسیون داخلی عنصر بسیار قدرتمندی است و حرف اول را می‎زند و می‌تواند فضای خانه را تغییر دهد. رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون، حتی می‌تواند بر خلق‌وخوی ساکنان خانه تاثیری مستقیم بگذارد. در این مطلب مجله دلتا از دید روانشناسی، توضیح مختصری در مورد هر رنگ خواهیم داد، سپس باید‌ها و نباید‌های آن‌ها در دکوراسیون را تحلیل می‌کنیم.
ترکیب رنگ مبلمان منزل

۱. رنگ بنفش

انتخاب این رنگ در دکوراسیون داخلی ریسک بالایی دارد؛ زیرا باید با دقت و ظرافت با رنگ­‌های دیگر ترکیب شود. ولی مطمئن باشید این رنگ فضایی شیک را خلق می‌کند. بنفش بادمجانی برای آشپزخانه، بنفش کم رنگ برای اتاق خواب، بنفش شرابی برای نهارخوری استفاده می‌شوند و این رنگ، به عنوان رنگ مکمل در حمام و سرویس بهداشتی بسیار پرکاربرد است.

۲. رنگ سفید

سفید گزینه‌ای بسیار مناسب برای تمام مکان­‌های خانه است و استفاده از آن ریسک بسیار پایینی دارد. اگر از سفید در اتاق استفاده می‌کنید، این رنگ تمیزی محیط را چند برابر کرده، نور را بازتاب می‌دهد و خانه را دلباز می‌کند. اما به دلیل سرد بودن این رنگ، حتما باید با رنگ­‌های گرم‌تر مثل: قهوه‌ای، بژ، ارغوانی و ..در دکوراسیون ترکیب شود.

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

۳. رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای رنگ لوکس و کلاسیک است. رنگ قهوه‌ای طیف‌های بی‌نظیر و شیکی دارد. مثل: خاکی، بژ، قهوه‌ای سوخته، کرم و … انتخاب این رنگ در دکوراسیون داخلی به علت طیف رنگی گسترده آن ریسک بسیار کمی دارد و ست کردن این رنگ با رنگ‌های دیگر کار آسانی است. این رنگ در هر قسمت از خانه قابل اجرا است، اما برای اتاق کودکان مناسب نیست؛ زیرا کودکان جذب رنگ‌های شاد‌تر می‌شوند. ما می‌توانیم از طیف‌های تیره‌­تر قهوه‌ای برای اتاق کار و اتاق مطالعه و از انواع روشن‌تر این رنگ مثل بژ و کرم برای نشیمن و میز غذاخوری استفاده کنیم. این رنگ برای حمام و سرویس بهداشتی مناسب نیست.

۴. رنگ طوسی

این رنگ امروزه به علت هماهنگ شدن با چندین رنگ مثل سفید، مشکی، گلبهی، آبی و قهوه‌ای روشن بسیار استفاده می‌شود و می‌توان به راحتی هارمونی ایجاد کرد. این رنگ، جدی و سرد است و برای اتاق کودکان مناسب نیست.

رنگ طوسی با چه رنگی هارمونی دارد؟

۵. رنگ آبی

آبی دارای طیف رنگی متنوعی از آبی آسمانی تا سرمه‌­ای است. آبی رنگی سرد است و باید در دکوراسیون با رنگی مکمل مانند نارنجی، قهوه‌ای، زرد و … همراه شود. آبی برای اتاق خواب مناسب است؛ زیرا حس آرامش را القا می‌کند و همچنین در سرویس بهداشتی و حمام پرکاربرد است. اما استفاده از آن در اتاق غذاخوری مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با مکمل‌های رنگ آبی، “مکمل رنگ آبی در دکوراسیون” را مطالعه کنید.

۶. رنگ سبز

این رنگ باعث آرامش و استراحت روح می‌شود، به همین دلیل در بیمارستان­‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پیشنهاد ما به شما، استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ مکمل است. رنگ سبز پررنگ در سالن پذیرایی، در کنار رنگ قهوه‌ای سوخته فضای شیکی را به وجود می‌آورد. استفاده از رنگ سبز کم‌رنگ نیز در اتاق خواب، در کنار قهوه‌ای کم‌رنگ و رنگ کرم حس آرامش را انتقال می‌دهد. این رنگ را بهتر است در آشپزخانه و سالن ناهارخوری استفاده نکنید.

بهترین رنگ برای اتاق خواب

۷. رنگ قرمز

این رنگ پرانرژی، برای سالن غذاخوری و آشپزخانه خوب است و باعث باز شدن اشتها می‌شود. به تنهایی برای اتاق خواب چندان مناسب نیست؛ زیرا بی­‌خوابی می‌آورد؛ اما ترکیب آن با سفید و قهوه‌ای در اتاق خواب بسیار زیبا و هوشمندانه است.

رنگ در دکوراسیون نشیمن

۸. رنگ زرد

رنگ زرد برای حمام و آشپزخانه و راهروی ورودی مناسب است؛ اما به کار بردن این رنگ در دکوراسیون داخلی به عنوان رنگ اصلی توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث تحریک اعصاب و حس ناامیدی می‌شود. ترکیب این رنگ با قهوه‌ای ایده خوبی است. برای اتاق خواب کودکان بهتر است از این رنگ استفاده نکنید.

۹. رنگ مشکی

استفاده از این رنگ در دکوراسیون ریسک بالایی دارد و باید با ظرافت و دقت به کار برده شود. استفاده ناآگاهانه از این رنگ باعث ایجاد حس ناامنی می‌شود. نمی‌توان کل خانه و دیوار‌های آن را مشکی کرد! باید از ترکیب مشکی سفید برای دکوراسیون استفاده کنیم؛ اما این ترکیب فضایی بی روح را به وجود می‌آورد، مگر این که رنگ‌هایی مانند زرد و قرمز را در کنار آن­‌ها به کار ببریم. این ترکیب رنگ مدرنی است و باید ماهرانه پیاده‌سازی شود.

طراحی داخلی پذیرایی

چند نکته مهم برای استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی

نکته ۱: اگر می‌خواهید فضای خانه بزرگ جلوه دهد، از رنگ روشن برای دیوار‌ها استفاده کنید.

نکته ۲: از رنگ‌های آرامش‌بخش برای اتاق خواب استفاده کنید.

نکته ۳: اگر به فشار خون مبتلا هستید، از به کار بردن رنگ قرمز در خانه خودداری کنید.

نکته ۴: در سرویس بهداشتی، از دو رنگ خنثی و گرم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…