کرونا و بارداری

۰
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این روزها کرونا در همه جای دنیا و در کمین تمام مردم جهان است. در این مطلب مهم‌ترین نکات در رابطه با کرونا در دوران بارداری بررسی شده است.
کرونا در دوران بارداری
این روزها یکی از نگرانی‌ها؛ موضوع ویروس کرونا در دوران بارداری و تاثیر این ویروس بر مادران باردار و فرزندان آن‌ها است. گرچه شواهد بسیار محدود است؛ اما نشان می‌دهد که کرونا در دوران بارداری قابل انتقال از مادر به جنین در رحم نیست. در این مطلب مجله دلتا برخی یافته‌ها و نتایجی را که در مورد این ویروس مرموز و تقابل آن با دوران بارداری نیاز است بدانید، گردآوری کرده‌ایم.
مراقبت های دوران بارداری

آیا ویروس می‌تواند به جنین در داخل رحم منتقل شود؟

دکتر وی ژانگ استادیار دانشکده پزشکی فاینبرگ، مطالعاتی روی ۹ زن باردار در چین که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا بوده‌اند و به روش سزارین زایمان داشته‌اند، انجام داده است.

تیم تحقیقاتی وی مایعات آمنیوتیک، خون بند ناف و شیر مادر را آزمایش کرده و هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس از طریق رحم یا در جریان زایمان سزارین به جنین پیدا نکرده است. نوزادی که به تازگی در انگلیس نیز آزمایش مثبت داشته است، این یافته‌ها را رد نمی‌کند. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد این که چه نوع اقدامات پیشگیرانه‌ای در حین زایمان انجام شده یا چه نمونه‌هایی توسط تیم‌های پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته است در دست نیست.

عوارض کرونا برای مادران باردار

در جریان این ویروس، سزارین یا زایمان طبیعی برای مادر بهتر است؟

همه زنانی که در تحقیق ژانگ قرار گرفته بودند از طریق سزارین زایمان کردند و خطر مرتبط با زایمان‌های واژینال ارزیابی نشده است.

برخی ویروس‌ها مانند ویروس آنفولانزا در جریان زایمان طبیعی از مادر به جنین منتقل نمی‌شود. از طرفی هم برخی دیگر از ویروس‌ها مانند HIV یا زگیل تناسلی از طریق مایعات منتقل و باعث می‌شود به سزارین به چشم یک روش مطمئن‌تری نگاه شود. البته از نگرانی‌های روش سزارین این است که مادران نیازمند مراقبت بیش‌تری در بیمارستان هستند و همین امر خطر آلودگی را افزایش می‌دهد.

ابتلا به کرونا در دوران بارداری عوارضی ایجاد می‌کند؟

طی تحقیقاتی مشخص شد که زنان باردار مبتلا به COVID-۱۹ خطر بیش‌تری برای زایمان زودرس دارند و به طور متوسط حدود ۴ هفته قبل از موعد مقرر، زایمان می‌کنند.

در موارد شدیدتر، COVID-۱۹ ممکن است باعث ذات‌الریه شود؛ زیرا ظرفیت ریه آن‌ها در این حالت اندکی کاهش یافته است. اگر یک زن باردار اکسیژن‌دهی بسیار ضعیفی را تجربه کند، ممکن است کودک از اکسیژن محروم شود.

کرونا و بارداری

نگرانی دیگر که ابتلا به کرونا در دوران بارداری ایجاد می‌کند، این است که COVID-۱۹ اغلب باعث تب می‌شود. در سه ماهه اول، افزایش درجه حرارت بدن با ناهنجاری رشد جنین همراه است. در سه ماهه سوم نیز، دمای بالای بدن می‌تواند به کم آبی بدن منجر و باعث زایمان زودرس شود.

سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری چگونه عمل می‌کند؟

سیستم ایمنی بدن پس از بارداری دچار تغییراتی می‌شود. جنین در حالت عادی حکم یک بخش یا بافت بیگانه را در بدن دارد و سیستم ایمنی در این حالت منتظر است تا بیگانگان را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله‌ور شود. سیستم ایمنی دچار سرکوب و تعدیل می‌شود تا جنین برای مادر قابل تحمل باشد؛ اما این ضعیف شدن سیستم ایمنی راه را برای ورود پاتوژن‌ها شامل باکتری‌ها و ویروس‌ها هموار می‌سازد.

به طور کلی، این امر زنان باردار را در معرض خطر عفونت‌های ویروسی قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که آنفولانزا و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی شناخته شده، باعث بیماری‌های شدیدتری در زنان باردار می‌شود، بنابراین ممکن است کرونا ویروس نیز همین کار را انجام دهد؛ اما باز هم، اطلاعات در رابطه با موضوعاتی که به کرونا در دوران بارداری مربوط می‌شود، کافی نیست.

زنان باردار در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

مادران مبتلا به کرونا بعد از زایمان چه شرایطی باید داشته باشند؟

به گزارش ژانگ، هر مادر که مبتلا به کرونا است باید تا زمانی که بهبود یابد، از نوزاد جدا باشد تا از انتقال ویروس به نوزاد جلوگیری شود.

در گزارشات اخیر بیان شده است که این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود و در مقابل مادرانی که مبتلا به ویروس هستند، در جریان شیردهی به نوزادان برخی آنتی‌بادی‌هایی را که می‌توانند ایمنی‌زایی در بدن نوزاد ایجاد کنند، به فرزند انتقال خواهند داد. اگرچه به نظر نمی‌رسد که شیر مادر ویروس را حمل کند؛ اما باید از تماس نزدیک جلوگیری شود. بهتر است مادران مبتلا استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک، لباس یا دستکش و تغذیه شیر از طریق بطری را لحاظ کنند.

تعداد بانوان باردار مبتلا به کووید ۱۹ در حال افزایش است و مشاهدات بالینی نشان می‌دهد که این ویروس بانوان باردار را مانند افراد بالای ۷۰ سال مورد حمله قرار می‌دهد. همین امر لزوم توجه دوچندان به سلامت مادرانی را که در این دوره حساس قرار دارند، بیش از پیش آشکار می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، “کرونا؛ توصیه‌های جدید برای پیشگیری” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…