ضرورت مصرف منظم ویتامین C

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن، مصرف روزانه ویتامین C ضروری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که چرا حتما باید منابع حاوی ویتامین C را در برنامه غذایی خود جای دهید.
ضرورت مصرف ویتامین C
وقتی صحبت از ویتامین C می‌شود، تصور ما بر این است که این ویتامین فقط برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی است؛ در حالی که این ماده مغذی می‌تواند برای سلامت کلی انسان مفید باشد. ویتامین C از جمله مواد مغذی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید نمی‌شود و برای تامین نیاز روزانه، باید آن را از میوه‌ها و سبزیجاتی مثل مرکبات و فلفل دلمه‌ای دریافت کرد. اگر می‌خواهید از ضرورت مصرف ویتامین C و فواید این ویتامین بیشتر بدانید، با مجله دلتا همراه باشید.
فواید ویتامین ث برای بدن

مدیریت آثار استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو دشمن شماره یک افرادی است که به حفظ سلامت پوست خود توجه ویژه‌ای دارند. استرس اکسیداتیو موجب تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی مضر که به سلول‌های سالم بدن آسیب می‌رسانند، می‌شود. همچنین، استرس اکسیداتیو میزان رطوبت و کلاژن در پوست را کاهش می‌دهد، از این رو، به شکل‌گیری چین و چرک و پیری زودرس پوست منجر می‌شود.

منابع ویتامین C

ضرورت مصرف ویتامین C این‌جا نمایان می‌شود که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند، می‌تواند به کاهش آثار استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند. این ماده مغذی از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و در کند شدن پیشرفت مشکلات پوستی مختلف، از جمله آسیب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، لکه‌های پوستی و بروز چین و چروک تاثیرگذار است.

پشتیبانی از بافت های بدن

کلاژن نه فقط برای بهره‌مندی از پوستی قوی و نرم اهمیت دارد، بلکه برای حفظ ساختار دیگر بافت‌های همبند از جمله رگ‌های خونی و تاندون‌ها نیز مهم است. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد که به نازک شدن پوست و روند کند بهبودی زخم‌ها منجر می‎شود. حال ضرورت مصرف ویتامین C به این خاطر است که این ویتامین می‌تواند به کند کردن این روند کاهش تولید کلاژن مرتبط با افزایش سن کمک کند. ویتامین C یک عامل کلیدی در سنتز کلاژن و الاستین است که به حفظ ظاهر شاداب و جوان پوست کمک می‌کنند.

خواص لیموترش

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. در سطح سلولی، ویتامین C پاتوژن‌ها را خنثی کرده و به عملکرد درست سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. این ویتامین به تکثیر لنفوسیت‌ها (نوعی از گلبول‌های سفید خون) برای مبارزه با عفونت‌ها و همچنین نوتروفیل‌ها (نوع دیگری از گلبول‌های سفید خون) برای خوردن و تخریب میکروب‌های بیماری‌زا کمک می‌کند. همچنین، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C در عملکرد درست سیستم ایمنی بدن، بسیار موثر است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، “تقویت سیستم ایمنی” را مطالعه کنید.

تقویت سلامت مغز

به رغم این که اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین K از جمله مواد مغذی شناخته شده برای سلامت مغز به شمار می‌روند، ویتامین C نیز می‌تواند برای تقویت عملکرد شناختی مفید باشد که خواص آنتی‌اکسیدانی بار دیگر عامل تاثیرگذار در این زمینه‌اند. رادیکال‌های آزاد می توانند موجب بروز آسیب در هر نقطه‌ای از بدن، از جمله مغز شوند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پشتیبانی از بدن در برابر زوال شناختی کمک کند.

خواص آب پرتقال در صبحانه

مدیریت فشار خون بالا

ویتامین C ممکن است به مدیریت طبیعی فشار خون بالا کمک کند؛ چرا که تولید اکسید نیتریک توسط بدن را بهبود می‌بخشد. این مولکول در گشاد یا باز شدن رگ‌های خونی موثر است.

همچنین، ویتامین C موجب می‌شود تا کلیه‌ها سدیم و آب بیشتری از بدن دفع کنند. این شرایط به آرامش دیواره رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین، این ماده مغذی می‌تواند به حفظ و بازگشت انعطاف‌پذیری به دیواره رگ‌های خونی، کاهش تشکیل پلاک و بهبود جریان خون کمک کند.

پشتیبانی از جذب آهن

عوامل مختلفی بر جذب ماده معدنی آهن در بدن تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به نوع آهن و میزان ذخایر آهن موجود اشاره کرد. همچنین، ویتامین C می‌تواند بر دریافت و جذب آهن از غذاهای مصرفی تاثیرگذار باشد. این ویتامین به تبدیل آهن غیرهم که در منابع گیاهی وجود دارد به شکلی با قابلیت جذب بیشتر در بدن کمک می‌کند. جذب آهن غیرهم برای بدن به اندازه آهن هم که در منابع حیوانی وجود دارد، آسان نیست.

ضرورت مصرف ویتامین C برای رژیم

ویتامین C می‌تواند به معکوس کردن اثر مهار کننده برخی مواد دیگر، مانند فیتات‌ها که جذب آهن را به تاخیر می‌اندازند، کمک کند. برای کسب بهترین نتایج، مصرف آهن و ویتامین C در یک وعده غذایی مشابه توصیه شده است.

حال که ضرورت مصرف ویتامین C را درک کرده‌اید، حتما مواد غذایی و منابعی که شامل این ویتامین ارزشمند می‌شود را در برنامه غذایی خود بگنجانید یا با مشورت پزشک مکمل‌های آن را مصرف کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۰:۵۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…