روزهای کرونایی و مبارزه با افسردگی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افسردگی ناشی از کرونا تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است؛ اما باید حواسمان باشد که اضطراب و افسردگی بیش از حد نیز می‌تواند برای سلامتی‌مان بسیار مضر و دردسرساز باشد.
افسردگی دوران کرونا

رئیس گروه روانشناسی دانشگاه «استینیه» استانبول در خصوص افسردگی در ایام قرنطینه، ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن، خاطر نشان کرد که اضطراب بیش از حد در این فرایند بر سلامتی تاثیر منفی خواهد گذاشت. ادامه مطلب را در مجله دلتا بخوانید تا با راهکارهای غلبه بر افسردگی دوران کرونا آشنا شوید.

علائم افسردگی در زنان

افسردگی دوران قرنطینه

پروفسور«ریتا کریسپی اولگن» رئیس گروه روانشناسی دانشگاه استینیه استانبول پیرامون افسردگی ماندن در خانه، لغو برنامه‌های کاری و تفریحی و احساس محبوس شدن و کم‌حوصلگی شدید پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، اظهار داشت: در این ایام فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد. حواسمان باشد که اضطراب بیش از حد نیز بر سلامت‌مان تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی با اشاره به گسترش و فراگیر شدن کووید-۱۹ در سراسر جهان، گفت: در این دوره که بخش بزرگی از جامعه به علت شیوع این بیماری همه گیر به دنیای درونی خود روی آورده‌اند، باید از این فرایند برای ارزیابی دوباره خود استفاده کنند.

پیشگیری از افسردگی کرونا

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که «در این ایام کرونایی و قرنطینه خانگی اخبار منفی یا ضد و نقیض رسانه‌های مجازی پیامدهایی مانند اضطراب و افسردگی دوران کرونا و بی‌خوابی را درپی خواهند داشت»، تصریح کرد: «وقتی اضطراب زیاد می‌شود، زندگی سخت‌تر خواهد شد. افسردگی بیش از حد سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین باید از اضطراب دوری کرده و مراقب باشیم. همچنین از رسانه‌های اجتماعی به صورت انتخابی در این خصوص استفاده کنیم؛ به همین منظور می‌توانیم از برنامه‌های کاربردی در تلفن‌های هوشمند استفاده کرده و تمرینات مختلفی را انجام دهیم.»

غلبه بر افسردگی دوران کرونا

به گفته این روانشناس بهتر است با همان روال هر روزه رفتن به محل کار، در ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. تنهایی و نبودن در محیط‌های اجتماعی گاهی اوقات می‌تواند مضر باشد، اما می‌توانیم ترس‌های خود را بر طرف کرده و از این فرصت برای بازگشت به دنیای درونی و ارزیابی خود استفاده کنیم.

درمان سریع افسردگی

پروفسور اولگن، در ادامه گفت: «باید از این دوره نامشخص و منفی؛ معانی مثبتی به دست آوریم. شاید این دوره بتواند به ما در درک ارزش عزیزان‌مان بیشتر کمک کند و به نارضایتی‌ها پایان دهد. تصمیم بگیریم که سالم زندگی کرده و به تغذیه خود توجه کنیم. در این مورد می‌توان اهداف جدیدی را تعیین و به جلو حرکت کرد. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که ما آن‌ها را به تعویق انداخته و غفلت کرده باشیم؛ فرصت خوبی است که آن‌ها را انجام دهیم. شاید بتوانیم کتاب‌هایی را بخوانیم که پیش از این وقتی برای آن نداشته‌ایم، شاید بتوانیم بنویسیم، وقت خود را بیشتر با فرزندانمان بگذرانیم و به این طریق بر اضطراب و افسردگی دوران کرونا غلبه کنیم.»

وی همچنین پیشنهاد کرد: می‌توانیم اولویت‌های خود را مرور کنیم. به عبارت دیگر، از خود بپرسیم «آن‌چه تاکنون انجام داده‌ایم برای جامعه چقدر مفید بوده، خواسته‌ها و اولویت‌های ما چیست؟» با خرد و اندیشه اولویت‌های خود را تعیین کنیم. برای کسانی که در خانه تنها هستند پیگیری احوال دوستان، اقوام و آشنایان می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند. این تا حد زیادی باعث کاهش میزان استرس، تشویش و نگرانی‌‌ها در فرد می‌شود. با خانواده و دوستان خود که مدت‌هاست با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اید، از طریق تلفن و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید صحبت کنید.

پیامدهای روانی کرونا

به هر حال این بیماری سراسر جهان را درگیر کرده و برای مقابله با آن به جز رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های فردی کاری از دست ما برنمی‌آید. اضطراب و افسردگی هم تا حدودی در این ایام اجتناب‌ناپذیر است؛ اما اگر آن را کنترل نکنیم می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت تن و روان ما بگذارد؛ پس بهتر است با استفاده از برخی راهکارها برای غلبه بر افسردگی دوران کرونا تمام تلاشمان را بکنیم.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از ارتباط بین کرونا و آسیب مغزی، “کووید ۱۹ به مغز آسیب وارد می‌کند؟” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…