حیوان آزاری چه مجازاتی دارد؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی از افراد علاقه بسیاری به حیوانات داشته و حتی از آن‌ها در منزل مراقبت کرده و مانند فرزند خود به آن‌ها رسیدگی می‌کنند اما برخی دیگر از افراد حیوانات را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا حیوان‌آزاری در ایران جرم است؟
مجازات حیوان آزاری

مجازات حیوان آزاری در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. طبق قانون حیوانات هم مانند انسان از حق حیات، درمان، آرامش، زیست جمعی و پرهیز از نسل‌کشی برخوردارند؛ بنابراین حق خوری از آن‌ها به منزله نقض حقوق حیوانات به شمار می‌رود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا با هم مجازات حیوان آزاری را طبق قانون ببینیم.

مجازات حیوان آزاری

در ایران، حیوان آزاری تحت قوانین و مقررات مختلف قابل‌پیگیری و مجازات است. در سال ۱۳۹۲، قانون حفاظت و دفاع از حیوانات وارد قوانین کشور شد که به طور صریح حیوانات را از آسیب و آزار محافظت می‌کند. طبق این قانون، مجازات حیوان آزاری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جرم حیوان آزاری: در قانون مجازات اسلامی آمده است که هر شخص خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به حیوان آزاری علی‌الخصوص شکار یا صید حیوانات یا جانوران حفاظت شده کند به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

جرم حیوان آزاری

  • علاوه بر حبس از ۲ تا ۱۰ سال حیوان آزاری مجازات دیگری هم دارد و بر اساس آن هر شخص به‌عمد و بدون ضرورت حیوانات حلال‌گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع است را بکشد یا مسموم و تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۳ میلیون ریال محکوم خواهد شد.
  • تجارت غیرقانونی حیوانات: قانون حفاظت و دفاع از حیوانات، تجارت غیرقانونی حیوانات را نیز ممنوع و جرم قرار می‌دهد. افرادی که در کسب‌وکارهای غیرقانونی حیوانات شرکت می‌کنند، می‌توانند مجازات‌های مالی و حبس را تحمل کنند.
  • حمله به حیوانات وحشی: همچنین، در صورت حمله به حیوانات وحشی که شامل حیواناتی مانند ببر، شیر و گرگ می‌شود، مجازات‌های سنگین‌تری تعیین می‌شود. این مجازات‌ها ممکن است شامل جریمه مالی و حبس تا چند سال باشد.

تجارت غیرقانونی حیوانات

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی، مطلب مجازات سنگین رشوه در قانون مجازات را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. نرگس

    ۷ تیر ۱۴۰۲ در ۷:۲۰ ق٫ظ

    لعنت به هرچه حیوان آزاره بی شرف

  2. عاطفه

    ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

    توایران گل وبلبل ما این قوانین راهمیشه نادیده می‌گیرند. فقط دنبال اینن که سطل زباله آتش نزنن، 🤕

  3. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۱۶ ب٫ظ

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …