تالاب عینک کجاست؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تالاب‌ها یکی از جاذبه‌های استان گیلان هستند که گزینه خوبی برای دقایقی مکث و استراحت در سفر به شمار می‌آیند.
تالاب عینک

تالاب عینک در غرب شهرستان رشت و در حاشیه پارک دانشجو قرار دارد. وقتی از سمت غرب وارد رشت شوید با این تالاب بزرگ رو به رو خواهید شد که به دلیل پست بودن شهر رشت و بارش باران‌های فراوان و همچنین آب‌هایی که در نتیجه کشاورزی اضافه هستند و راه ورود به رود را ندارند به وجود آمده و با شکل خاص و موقعیت شهری‌اش و درختان و گیاهان زیبای اطرافش به یک جاذبه مهم در استان گیلان بدل شده است. مجله دلتا را با معرفی تالاب عینک ورق بزنید.

تالاب عینک در فصل‌های مختلف و با توجه به بارندگی‌ها دارای ابعاد متفاوتی است. وسعت این تالاب در گذشته ۵۵ هکتار بوده، اما هم اکنون با توجه به کاهش بارندگی این وسعت به ۳۳ هکتار کاهش یافته است.

وجه تسمیه تالاب

شاید بتوان حدس زد چرا این تالاب به عینک شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری به عکس هوایی این تالاب مربوط می شود، چرا که عکس از بالا شبیه به عینک است.

تالاب عینک رشت

طبیعت تالاب عینک

در این تالاب، آبزیانی مانند ماهی در حال تکثیر و پرورش هستند. از انواع ماهی‌ های پرورشی در این تالاب می‌توان به ماهی قزل‌آلا و سفید اشاره کرد. در گذشته نیز درختان بسیاری همچون ازگیل، انار وحشی و خیزران در اطراف تالاب یافت می‌شد و پرندگان مهاجر نیز این منطقه را یکی از استراحتگاه‌های خود قرار داده بودند، اما در چند دهه اخیر، با گسترش بی رویه ساخت و سازها، اکوسیستم این طبیعت دچار اختلال شده است.

در سال‌های اخیر نیز شیطان زیبای تالاب، سنبل آبی لطمه زیادی به آن زده است. این گیاه اکسیژن آب را به حداقل می‌رساند و باعث نابودی جانداران آبزی می شود. گروه های مردمی زیادی به صورت خودجوش به پاکسازی پرداخته‌اند، اما متاسفانه هنوز این گیاه به رشد خود در تالاب ادامه می‌دهد.

سنبل آبی تالاب عینک

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در ۴:۴۶ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…