عوارض مصرف دگزامتازون

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفتی عضلات، تنگی نفس، نامنظم شدن ضربان قلب، افزایش فشارخون، حالت تهوع و استفراغ بخشی از عوارض جانبی داروی دگزامتازون است.

داروی دگزامتازون برای درمان بسیاری از شرایط التهابی مختلف مانند اختلالات آلرژیک و شرایط پوستی استفاده می‌شود. همچنین برای درمان بیماری‌هایی همچون صدفک، التهاب مفصل و التهاب روده‌ای کاربرد دارد. دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که از انتشار موادی در بدن که باعث التهاب می‌شوند جلوگیری می‌کند. مصرف دارو‌های استروئیدی در برخی شرایط می‌تواند جدی و خطرناک باشد. همچنین قطع ناگهانی دگزامتازون می‌تواند علائم ناخوشایندی را برای بیمار درپی  داشته باشد؛ بنابراین قبل از مصرف و قطع این دارو باید حتما با پزشک معالج مشورت شود. برای آگاهی بیشتر از این دارو و عوارض مصرف دگزامتازون این مطلب را در دلتامگ بخوانید.

قرص دگزامتازون برای چاقی

نکات قابل توجه برای مصرف دگزامتازون

در صورتی که در هر جای بدن عفونت قارچی وجود داشته باشد، نباید از دگزامتازون استفاده کرد. یکی از عوارض مصرف دگزامتازون می‌تواند تضعیف سیستم ایمنی باشد. دگزامتازون ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و حتی عفونت‌هایی را که از گذشته در بدن وجود دارد بدتر کند. همچنین در صورتی که مصرف‌کننده این دارو در معرض ابتلا به آبله مرغان یا سرخک باشد، باید پزشک معالج را نسبت به آن مطلع کند؛ وگرنه می‌تواند عوارض جدی و خطرناک در پی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  10 سیاره به جای ماه و مشاهده آن ها از روی زمین! +ویدیو

عوارض جانبی دگزامتازون

تشدید اختلالات روانی، سفتی عضلات، تنگی نفس، تشنج، نامنظم شدن ضربان قلب، گرفتگی ساق پا، افزایش فشارخون، افزایش اشتها، حالت تهوع و استفراغ و تغییر در دوره قاعدگی بخشی از عوارض مصرف دگزامتازون است که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید پزشک معالج خود را مطلع کنید.

قرص دگزامتازون برای بارداری

تداخل‌های دارویی دگزامتازون

مصرف همزمان دگزامتازون همراه با دارو‌های ضدصرع باعث کاهش اثر دگزا می‌شود. همچنین دگزامتازون ممکن است باعث کاهش اثر دارو‌های پایین‌آورنده قند خون و یا دارو‌های کاهنده فشار خون شود.

هشدار‌های مهم در مصرف دگزامتازون

استفاده طولانی مدت دگزامتازون در کودکان به مهار رشد آن‌ها منجر خواهد شد. مصرف طولانی‌مدت این دارو نیز در میان خانم‌های یائسه و افراد مسن باعث افزایش فشار خون و پوکی استخوان  می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خشم والدین چه تأثیری بر کودکان دارد؟

عصبانیت و خشم والدین می تواند تأثیرات شدیدی بر فرزندان داشته باشد. گاهی اوقات، والدین خشم …