۵ دمنوش برای داشتن خواب راحت

۴
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از دمنوش‌های گیاهی طبیعی استفاده کنید تا بدون هیچ عوارضی خوابی راحت، آرام و باکیفیت داشته باشید.
دمنوش های خواب آور

خواب خوب برای سلامتی بسیار مهم است؛ اما متاسفانه حدود ۳۰ درصد مردم از بی‌خوابی یا ناتوانی مزمن در خوابیدن یا رسیدن به خوابی باکیفیت رنج می‌برند. اینجاست که دمنوش های خواب آور به کمکمان می‌آیند. قرن‌هاست که انواع این نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا به‌عنوان داروی خواب طبیعی استفاده می‌شوند. تحقیقات مدرن هم استفاده از دمنوش‌های گیاهی و تاثیر آن‌ها به‌عنوان داروی خواب را تایید می‌کنند. در این مطلب مجله دلتا، ۵ دمنوش گیاهی مفید را معرفی می‌کنیم که می‌توانند شما را به خواب عمیق و آرامش بخش ببرند!

بهترین دمنوش خواب آور

۱. بابونه

سال‌هاست که چای بابونه به‌عنوان دارویی طبیعی برای کاهش التهاب و اضطراب و درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. در حقیقت چای بابونه یکی از بهترین دمنوش های خواب آور است. آنتی اکسیدانی به‌نام آپی‌ژنین که در چای بابونه فراوان است، برخی گیرنده‌های خاص مغز را تحریک می‌کند که باعث کاهش اضطراب و به‌خواب رفتن می‌شوند.

مطالعه‌ای نشان داد کسانی که روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم عصاره بابونه مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که هیچ‌گونه بابونه‌ مصرف نمی‌کنند، خواب بهتری دارند و دفعات کمتری هم در طول شب از خواب بیدار می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص بابونه، “بابونه فقط گیاه ضد سرماخوردگی است؟” را مطالعه کنید.

خواص دمنوش بابونه برای لاغری

۲. سنبل الطیب

یکی دیگر از موثرترین دمنوش های گیاهی خواب آور سنبل‌الطیب است. گیاه سنبل‌الطیب قرن‌هاست که برای درمان مشکلاتی مانند بی‌خوابی، اضطراب و سردرد استفاده می‌شود. در گذشته و در طول جنگ جهانی دوم، در انگلستان برای کاهش اضطراب ناشی از حملات هوایی از سنبل‌الطیب استفاده می‌شد. امروزه نیز سنبل‌الطیب یکی از محبوب‌ترین دمنوش های خواب آور در اروپا و ایالات‌متحده‌‌ آمریکاست.

نوشیدن دمنوش سنبل‌الطیب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب بدون عوارض جانبی کمک کند.

دمنوش آرامبخش و خواب آور

۳. اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که اغلب به‌دلیل رایحه معطر و آرام‌بخش آن مورد توجه قرار می‌گیرد. دمنوش اسطوخودوس از غنچه‌های کوچک بنفش گیاه گل‌دار تهیه می‌شود. این گیاه بومی منطقه مدیترانه است که در سرتاسر دنیا رشد می‌کند و بسیاری از مردم برای آرامش و کمک به خواب راحت، دمنوش آن را می‌نوشند.

تحقیقات نشان داده‌اند اسطوخودوس می‌تواند باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات وابسته به اضطراب هم بشود. بنابراین، اگر اضطراب یکی از دلایلی است که باعث می‌شود خواب به چشمان‌تان نیاید، نوشیدن دمنوش اسطوخودوس می‌تواند برای شما مفید باشد.

دمنوش های خواب آور قوی

۴. بادرنجبویه

بادرنجبویه متعلق به خانواده نعناعیان است و در سرتاسر دنیا رشد می‌کند. عصاره بادرنجبویه غالبا برای مصارف آروماتراپی به‌فروش می‌رسد و برگ‌های آن نیز برای تهیه دمنوش خشک می‌شوند. قرن‌هاست که از این گیاه معطر برای کاهش استرس و بهبود خواب استفاده می‌شود.

اگر به‌طور مزمن مشکلات مربوط به خواب دارید، نوشیدن دمنوش بادرنجبویه قبل از خواب می‌تواند برایتان مفید باشد.

خواص گیاهان دارویی

۵. گل ساعتی

دمنوش گل ساعتی از برگ، گل و ساقه‌های خشک‌شده گیاه ساعتی تهیه و از گذشته تا کنون از گل ساعتی برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود.  همچنین دمنوش گل ساعتی به نسبت سایر دمنوش های گیاهی خواب آور از طعم بهتری برخوردار است.

برای خواب راحت چه بخوریم

در نهایت اگرچه نتایج استفاده از دمنوش های گیاهی خواب آور بین افراد تفاوت دارد؛ اما به‌طور کل این دمنوش‌ها می‌توانند درمان خوبی برای کسانی محسوب شوند که در پی خواب شبانه طبیعی بهتری هستند.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۰۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۲۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…