رابطه سلامت مغز با قلب سالم

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از نقصان شناختی ناشی از افزایش سن، اقدامات مختلفی می‌تواند صورت بگیرد. اما آیا می‌دانستید برای داشتن مغزی سالم باید حواستان به سلامت قلب‌تان باشد؟
سلامت مغز
تحقیقات نشان داده است که سلامت قلبی عروقی برای سلامت مغز فواید بسیاری دارد و ممکن است زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. مغز مرکز فرماندهی و مهم‌ترین اندام بدن انسان است و بسیاری از ما معمولا این نگرانی را داریم که آیا اقدامات لازم را برای حفظ و تقویت سلامت این بخش کلیدی بدن انجام می‎دهیم یا نه. از طرفی خبر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مغز مانند آلزایمر و پارکینسون بسیار ترسناک است؛ زیرا هم‌اکنون درمانی ریشه‌کن برای این نوع بیماری‌ها کشف نشده است و درمان‌های موجود فقط به کند کردن سرعت پیشرفت بیماری کمک می‎کنند. با مجله دلتا همراه ما باشید تا ارتباط بین سلامت قلب و سلامت مغز را بررسی کنیم.
سلامت مغز و اعصاب

حفظ سلامت قلب برای محافظت از سلامت مغز

شاید تا به حال کسی نمی‌دانست که سلامت قلب تا چه اندازه برای حفظ سلامت مغز اهمیت دارد؛ اما براساس نتایج مطالعات جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه اموری و با حضور برادران دوقلو انجام شد، همه چیز تغییر کرده است. با مطالعه روی شرایط برادران دوقلو، پژوهشگران نه فقط قادر به تفکیک مولفه‌های ژنتیکی موثر بر سلامت مغز بودند، بلکه عوامل محیطی را نیز مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که سلامت مطلوب قلبی عروقی می تواند به معنای سلامت مطلوب مغز باشد.

از آن‌جا که برخی عوامل تاثیرگذار بر سلامت قلبی عروقی اصلاح شدنی است، پیشگیری از عوامل خطرآفرین و ادامه دادن یک سبک زندگی سالم از ابتدای زندگی می‌تواند به کسب بهترین نتایج نه فقط برای سلامت قلبی عروقی بلکه برای سلامت شناختی نیز منجر شود. به بیان دیگر، بهبود سلامت قلب نه فقط امکان‌پذیر است، بلکه روشی ساده برای بهبود سلامت مغز نیز محسوب می‎شود.

رابطه سلامت قلب و مغز

۷ عامل خطر آفرین قابل اصلاح

انجمن قلب آمریکا ۷ عامل خطرآفرین قابل اصلاح برای سلامت قلبی عروقی را این گونه معرفی کرده است:

  • قند خون
  • کلسترول
  • فشار خون
  • شاخص توده بدنی
  • فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی
  • سیگار کشیدن

غذاهای مفید برای قلب

اگر به این فهرست توجه کرده باشید، کنترل حداقل سه مورد از آن‌ها می تواند اثر چشمگیری بر چهار مورد دیگر داشته باشد؛ به این معنی که اگر سالم‌تر غذا بخورید، ورزش بیش‌تری انجام دهید و سیگار را ترک کنید، می‎توانید در واقع موارد زیر را محقق کنید:

  • وزن خود را کاهش داده و شاخص توده بدنی بهتری داشته باشید.
  • سطوح فشار خون و کلسترول خود را کاهش دهید.
  • سطوح قند خون را بهبود ببخشید.

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب

بهره‌مندی از قلبی سالم‌تر می‌تواند به معنای بهره‌مندی از مغزی سالم‌تر باشد. برای تحقق این هدف می‌توانید فعالیت بدنی بیشتر و به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و سیگار را ترک کنید. این‌ها نکته‌هایی ساده و انجام شدنی برای تقویت سلامت مغز و لذت بردن از یک زندگی بهتر و طولانی‌تر به شمار می‌روند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با سلامت قلب، “قلب خود را بیمه کنید!” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۹ تیر ۱۳۹۹ در ۴:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…