توقیف خودرو لیزینگی بابت مهریه

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خودرو به طور کلی قابل توقیف است. اما باید دید آیا خودروی لیزینگی که در رهن است مجدداً می‌تواند بابت مهریه توقیف شده و در رهن قرار بگیرد؟
توقیف خودرو لیزینگی

مهریه تعهدی است که در ضمن عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می‌گیرد و زن حق دارد هر زمان که مایل باشد آن را مطالبه کند. اما یکی از سؤالاتی که در خصوص مطالبه مهریه پرسیده می‌شود این است که زن می‌تواند خودروی لیزینگی که متعلق به مرد است را توقیف کند؟ در مجله دلتا به بررسی توقیف خودرو لیزینگی برای مهریه پرداخته شده است.

آیا خودرو لیزینگی قابل توقیف است؟

خرید لیزینگی به این معنی است که خریدار خودرو را به صورت اقساطی خریداری می‌کند و سند خودرو تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن فروشنده که معمولا شرکت‌های خودروسازی یا نمایندگی‌های فروش آن‌ها هستند، باقی می‌ماند.
از آنجا که خودرو به طور کلی قابل توقیف است، باید دید آیا خودرویی که در رهن است مجددا می‌تواند بابت مهریه توقیف شده و در رهن قرار بگیرد؟ در قوانین ذکر شده است که یک مال معین مثال ملک یا خودرو می‌تواند همزمان در چند رهن قرار بگیرد به شرط اینکه مجموع این رهن‌ها از ارزش و قیمت کل مال بیشتر نباشد. در نتیجه خودروی لیزینگی که در رهن خودروساز قرار دارد به میزان اقساطی که به خودروساز پرداخت شده قابل توقیف برای مهریه است و زن می‌تواند مهریه خود را از این مبلغ دریافت کند.
به طور مثال مرد خودرویی را به ارزش ۲۰۰ میلیون به صورت لیزینگی خریداری کرده و مبلغ ۱۰۰ میلیون از اقساط آن را نیز پرداخت کرده است. حال زن می‌تواند خودرو را به میزان ۱۰۰ میلیون پرداخت شده توقیف کند و ۱۰۰ میلیون باقی مانده همچنان در رهن خودروساز یا فروشنده باقی می‌ماند.

توقیف خودرو لیزینگی بابت مهریه

نحوه توقیف خودرو لیزینگی

برای توقیف خودرو، پس از تقدیم دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته به دادگاه خانواده ، استعلام وقیف خودرو برای مهریه از پلیس راهور درخواست می‌شود و به موجب آن استعلام خودرو یا خودروهایی که به نام شوهر وجود داشته باشد توقیف سندی می‌شوند. به عبارت بهتر با توقیف سندی خودرو، شوهر امکان نقل و انتقال سندی خودرو را نخواهد داشت. چنانچه وی علیرغم توقیف سندی خودرو از پرداخت مهریه خودداری کند، زن می‌تواند با مراجعه به شعب اجرای احکام دادگاه‌ها اجرای حکم مطالبه مهریه و توقیف فیزیکی خودرو را درخواست کند. به این صورت خودرو توقیف و به پارکینگ فرستاده می‌شود. نباید فراموش کرد که در زمان توقیف فیزیکی خودرو، زن حتماً باید مکان دقیق خودرو را برای توقیف اعلام کند. شایان ذکر است روند مشابهی در توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت نیز طی می‌شود که مزیت آن سرعت عمل بیشتر و هزینه کمتر است.

توقیف خودرو

نحوه رفع توقیف خودرو لیزینگی

برای رفع توقیف خودرو باید بدانید دستور رفع توقیف از کجا صادر شده است. این کار با استعلام گرفتن از قسمت شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود. برای گرفتن استعلام شعبه‌ای که پرونده تشکیل شده مدارک زیر لازم است:
۱. کارت خودرو
۲. برگ سبز خودرو

مدارک لازم برای خارج کردن خودرو از پارکینگ

۱. کارت خودرو
۲. برگ سبز خودرو
۳. نامه ستاد ترخیص از راهنمایی و رانندگی
۴. قبض پارکینگ
حتما هنگام حمل خودرو به پارکینگ از طریق هر نهادی که باشد، قبض پارکینگ باید گرفته شود. زیرا بدون قبض پارکینگ، نمی‌توان خودرو را پس از رفع توقیف از پارکینگ خارج کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه قسط‌بندی مهریه “تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …