بازار مسکن ۹۹ به کدام سو می‌رود؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این نوروز می‌توانست پرکارترین نوروز برای بسازبفروش‌ها در مناطق میانی شهر باشد، اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از پروژه‌ها تعطیل شود.
پیش بینی قیمت مسکن در سال 99

هرچند براساس پیش بینی ها از قیمت مسکن در سال ۹۹ ، این بازار با جهش قیمت‌ها مواجه نخواهد بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن، حتی در راکدترین دوره‌ها مستعد افزایش بوده است.

به گزارش مجله دلتا افزایش شدید قیمت ملک در سال ۹۷ و از سرگیری رشد قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۹۸ سبب شد بازار مسکن به یکی از سودده‌ترین بازارها برای سرمایه‌های سرگردان بدل شود، اما حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک بر این باور است که در سال جدید جهش قیمت مسکن  وجود نخواهد داشت چرا که قیمت‌ها آن قدر افزایش یافته که حتی طبقه متوسط نیز در برخی موارد نمی‌تواند برای خرید وارد بازار شود. این شرایط نشان می‌دهد که تا پایان نیمه اول سال جدید، رکود در کام بازار مسکن باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد ساخت و ساز در مناطقی از تهران که قیمت مسکن در آن به طور میانگین کمتر از ۱۵ میلیون تومان است رونق جدی را تجربه می‌کند. این نوروز می‌توانست پرکارترین نوروز برای بسازبفروش‌ها در مناطق میانی شهر باشد اما شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بسیاری از پروژه‌ها تعطیل شود. به استناد افزایش ساخت و ساز نیز می‌توان انتظار داشت با رشد عرضه نیز ترمز افزایش قیمت مسکن در تهران کشیده شود.

پرطرفدارترین واحدها 

هر چند از میانه اسفند ماه بازار معاملات مسکن به خواب زودهنگام بهاری فرو رفت، اما پیش بینی ها از وضعیت و قیمت مسکن در سال ۹۹ حاکی از آن است؛ از سه ماهه دوم سال احتمالا با رخت بربستن کرونا از ایران، بار دیگر بازار واحدهای کوچک‌متراژ و البته تا ۵ سال ساخت بار دیگر داغ شود.
برخی فعالان صنفی می‌گویند: با توجه به اینکه فروردین، ماه کم فروغ بازار مسکن است، در دو ماه پایانی بهار، تاثیرات اتفاقات روی داده بر بازار خود را آشکار خواهد کرد.

معاملات اسفند چقدر کاهش یافت؟

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که حجم معاملات مسکن در اسفند چقدر کاهش یافته است؟ گفت: در این مدت در شهر تهران ۱۱ هزار و ۶۵۳ قرارداد خرید و فروش امضا شد که در مقایسه با ماه بهمن ۲۴ درصد و ماه مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی افزود: در کل کشور نیز طی ۲۶ روز ابتدای اسفند ماه ۹۸ بالغ بر ۵۰ هزار و ۸۰۳ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که در مقایسه با همین مدت در بهمن امسال و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲۱ و ۲۷ درصد کاهش یافته است.
او دلیل این کاهش را شیوع کرونا در بازار دانست و پیش بینی کرد تا خرداد ماه این وضعیت در بازار ادامه داشته باشد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ ب٫ظ

  2. جواد

    ۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۱۲ ب٫ظ

    بدلیل شیوع بیماری کرونا..و قطع واردات و صادرات از جمله کشور (چین) قیمت تمامی قطعات یدکی خودرو
    و لوازم خانگی.. متاسفانه سر ب فلک خواهد کشید..و چون تولید و ساخت شمش آهن و میل گرد از این قضیه مستثنا نیست شاهد افزایش قیمت مسکن نیز خواهیم بود..(متاسفانه)

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…