هزینه انتقال سند ملک بر عهده کدام یک از طرفین است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در هر معامله‌ای هزینه‌های رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آن‌ها معامله انجام نمی‌شود. یکی از آن‌ها هزینه انتقال سند ملک است.
هزینه انتقال سند ملک

هزینه قرارداد ملکی یکی از موضوعات چالش‌ برانگیزی است که در هر معامله‌ای باعث سوال می‌شود و حتی گاهی منجر به برهم خوردن معامله را می‌شود. هزینه انتقال سند ملک ، هزینه بنگاه و کمیسیون اجاره آپارتمان از جمله هزینه‌های قرارداد ملکی هستند. اما چه کسی باید آنها را بپردازد؟ در مجله دلتا به موضوع هزینه انتقال سند ملک می‌پردازیم.

هزینه انتقال سند ملک

در معاملات ملکی معمولا مشاور املاک، واسطه میان خریدار و فروشنده است و مطابق قانون می‌تواند هزینه انتقال سند را از خریدار و فروشنده دریافت کند. هزینه قرارداد ملکی یک هزینه رایج است که دریافت آن کاملا قانونی است.

هزینه قرارداد ملکی شامل چه مواردی است؟

در هر معامله‌ای هزینه‌های رایجی وجود دارد که بدون پرداخت آن‌ها معامله انجام نمی‌شود. هزینه انتقال سند صرف موارد زیر می‌شود:

  • هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: که به شهرداری پرداخت می‌شود.
  •  ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری: بر اساس تازه‌ترین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران تمام قراردادها مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک شده‌اند که ۲۵/ ۰ درصد از این میزان را خریدار و ۲۵/ ۰ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند.
  •  هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: هزینه دفترخانه بر عهده خریدار و فروشنده است و بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در دفترخانه‌های رسمی، سند زدن ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه دربر دارد.
  •  هزینه نقل و انتقال سند: اداره دارایی این هزینه را می‌گیرد. در صورتی که ملک در اجاره کسی باشد، مالیات بر اجاره هم از دو طرف معامله گرفته می‌شود.

هزینه قرارداد ملکی

هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست؟

گاهی در بنگاه معاملات املاک بر سر این‌که چه کسی باید هزینه انتقال سند  را بپردازد، نزاعاتی درمی‌گیرد و تا حد برهم خوردن معامله پیش می‌رود.

این مساله نیازی به درگیری ندارد. زیرا قانون تعرفه‌های ثابت و یکسانی را برای همه مشخص کرده است.

طبق قانون و عرف معاملات املاک هزینه‌های مربوط به دارایی و استعلام و … بر عهده فروشنده است. اما هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر صاحبخانه در دوران کرونا می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۰:۳۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۵۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۴۹ ب٫ظ

  5. روزبهانی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …