عوارض مصرف بی رویه ویتامین D

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این روزها که مصرف خودسرانه ویتامین D افزایش یافته، توجه داشته باشید مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.
عوارض مصرف زیاد ویتامین D

ویتامین D برای سلامت انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به‌عنوان یک هورمون، این ویتامین چندین نقش در حفظ سلامت سلول‌ها و عملکرد درست آن‌ها ایفا می‌کند. اما متاسفانه بسیاری از مردم جهان به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند و از این رو، استفاده از مکمل‌های این ویتامین شایع است. درست است که کمبود این ویتامین می‌تواند بسیار مضر باشد و سلامت ما را به خطر بیندازد؛ اما مصرف بیش از حد آن هم عواقبی در پی خواهد داشت. در این مطلب مجله دلتا به تعدادی از عوارض مصرف زیاد ویتامین D اشاره کرده‌ایم.

عوارض مصرف خودسرانه ویتامین دی

افزایش سطح کلسیم خون

یکی از عوارض مصرف زیاد ویتامین D افزایش سطح کلسیم خون است. ویتامین D به جذب کلسیم از مواد غذایی کمک می‌کند؛ در حقیقت، این یکی از مهم‌ترین فواید ویتامین دی محسوب می‌شود. با این وجود، مصرف بیش از اندازه ویتامین D می‌تواند سطوح کلسیم در خون را به میزانی برساند که موجب شکل‌گیری نشانه‌هایی ناخوشایند و حتی خطرناک شود. از نشانه‌های هیپرکلسمی یا سطوح بالای کلسیم خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی
  • خستگی، سرگیجه و سردرگمی
  • تشنگی بیش از اندازه
  • تکرر ادرار

علل سرگیجه

تهوع، استفراغ و کاهش اشتها

بسیاری از عوارض مصرف زیاد ویتامین D با میزان بیش از حد کلسیم در خون مرتبط است. این عوارض جانبی شامل تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می‌شوند. با این وجود، این نشانه‌ها لزوما در هر فردی که با سطوح افزایش یافته کلسیم مواجه است، روی نمی‌دهند.

معده درد، یبوست یا اسهال

معده درد، یبوست و اسهال از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است و می‌توانند نشانه‌ای از سطوح افزایش یافته کلسیم در نتیجه مسمومیت ویتامین D نیز باشند. این مشکلات ممکن است برای افرادی که دوزهای بالا از ویتامین D را برای جبران کمبود این ویتامین دریافت می‌کنند، روی دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با درمان یبوست، “درمان فوری یبوست؛ چرا و چگونه؟” را مطالعه کنید.

دلیل معده درد

تحلیل استخوان

از آن‌جاکه ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم در استخوان ها ایفا می‌کند، دریافت آن به میزان کافی برای بهره‌مندی از استخوان‌هایی قوی ضروری است. با این وجود، آسیب رسیدن به سلامت استخوان‌ها نیز یکی از عوارض مصرف زیاد ویتامین D است. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که سطوح بالای ویتامین دی ممکن است فعالیت ویتامین K2 را کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین عملکردهای ویتامین K2 حفظ کلسیم در استخوان‌ها و خارج از خون است. 

مضرات ویتامین D برای کلیه

برای محافظت از خود در برابر تحلیل رفتن استخوان‌ها، از مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ویتامین D پرهیز کنید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین K2 از جمله لبنیات و گوشت را می‌توانید مدنظر قرار دهید.

نارسایی کلیوی

مصرف بیش از اندازه ویتامین D می‌تواند به آسیب کلیوی منجر شود. مطالعات صورت گرفته در این خصوص آسیب متوسط تا شدید کلیه در افرادی گزارش شده‌ که با مصرف بیش از حد ویتامین D مواجه بوده‌اند.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۵۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…