نصب دوربین مدار بسته چه مجوزهایی می خواهد؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
استفاده از دوربین مداربسته در مکان‌هایی که به حریم خصوصی افراد ارتباط دارد مانند محوطه داخلی منزل، اتاق رختکن، اتاق خواب شخص و .... دارای اشکال است و تخلف تلقی می‌شود.
نصب دوربین مدار بسته

نصب دوربین مدار بسته به خودی خود نه فقط جرم محسوب نشده بلکه مورد تایید مراجع قانونی است. اما در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که در برخی از اماکن به مجوز خاص نیاز دارد و در بعضی موارد نصب دوربین مدار بسته تحت هر شرایطی جرم محسوب می‌شود. در مجله دلتا در خصوص این موضوع توضیح داده شده است.

نصب دوربین مداربسته در چه مواردی جرم است؟

در موارد استفاده از دوربین مداربسته بدون مجوز پیگرد قانونی به همراه دارد.

استفاده از دوربین‌ های مداربسته در مکان های عمومی

هیچ گونه منع قانونی و ممنوعیت برای نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی وجود ندارد، البته در صورتی که این مکان ها در حوالی محیط‌های حساس مثل سفارتخانه‌ها، پایگاه‌های هوایی، پادگانها و …. باشد، غیر قانونی است.

دوربین مدار بسته در مشاعات

افراد برای استفاده از دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مشترک ساختمان مانند پارکینگ، حیاط و راه پله ها و … باید تاییدیه کتبی از کلیه اعضای مجتمع و یا هیئت مدیره ساختمان داشته باشند. اگر اکثر ساکنان این موضوع را تایید کردند نظر آن‌ها بر نظر افرادی که موافق نیستند، در الویت قرار دارد. بنابراین اگر شخصی با مخالفت خود مانع نصب دوربین‌ها شود، می‌توان از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته در بخش‌های مشاع ساختمان کرد.

دوربین مدار بسته

نصب دوربین مدار بسته در محیط های خصوصی

استفاده از دوربین مداربسته در مکان‌هایی که به حریم خصوصی افراد ارتباط دارد مانند محوطه داخلی منزل، اتاق رختکن، اتاق خواب شخص و …. اشکال دارد و تخلف تلقی می‌شود. برای نصب دوربین‌های مداربسته در اینگونه محل‌های شخصی ، گرفتن مجوزهای رسمی ضروری است.

استفاده از دوربین مدار بسته مخفی

در محیط‌های مشاع یا خصوصی استفاده از دوربین‌های مداربسته مخفی نیاز به مجوز دارد. در صورت شکایت به دلیل نصب دوربین‌های مداربسته مخفی حتی در منزل شخصی، این موضوع می‌تواند موجب پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضایی شود.

مجوز لازم برای نصب دوربین مدار بسته

برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا نصب دوربین درمکان های غیر مجاز باید از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی مجوز لازم را دریافت کرد. علاوه بر آن باید در مکان‌های عمومی و در ورودی آسانسور‌ها ذکر شود که مجهز به دوربین است. این سخت‌گیری‌ها به علت سوء استفاده‌هایی است که سال‌ها پیش رخ داده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم تصویر برداری مخفیانه “تصویربردارى مخفیانه جرم است؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۳ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …