تاخیر در تحویل ملک به خریدار

۲
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از دعاوی رایج که در دادگاه‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد، دعاوی مربوط به تاخیر در انجام تعهدات است. تاخیر در تحویل ساختمان از سوی فروشنده پیگرد قانونی دارد.
عدم تحویل ملک در موعد مقرر

فروش و یا پیش‌فروش ملک قوانین خاصی دارد که در نظر گرفتن آنها به نفع خریدار و فروشنده است. طبق قانون تا زمانی که فروشنده ملک را به خریدار تحویل نداده است، قرارداد کامل محسوب نمی‌شود. در واقع تحویل ملک در موعد مقرر به خریدار از اصلی ترین وظایف فروشنده به حساب می‌آید. در مجله دلتا به بررسی عدم تحویل ملک در موعد مقرر به خریدار پرداخته شده است.

عدم تحویل ملک در موعد مقرر

یکی از دعاوی رایج که در دادگاه‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد، دعاوی مربوط به تاخیر در تحویل ملک است. بنابراین در صورتی که فروشنده در انجام دادن تعهدات خود را به تاخیر اندازد، خریدار می‌تواند اعتراض و نارضایتی خود را به صورت قانونی پیگیری تا بتواند خسارت ناشی از این تاخیر را از فروشنده دریافت کند.

عدم تحویل ملک

مطالبه خسارت تاخیر در انتقال سند

تاخیر در تنظیم سند قطعی انتقال و یا تحویل ساختمان از جمله تاخیرات رایج در اجرای تعهدات به شمار می‌رود. چنانچه در زمان عقد قرارداد، خریدار و فروشنده به این تاخیرها توجه داشته باشند و برای آن در قرارداد خسارتی را تعیین کنند، در صورت بروز هر گونه مشکل در این خصوص می‌توانند از راه قانونی عمل کنند.
در صورتی که با توجه به تاریخ ذکر شده در قرارداد، در تحویل ساختمان تاخیر رخ دهد، خریدار می‌تواند پس از مراجعه به دادگاه دادخواستی را تنظیم کند. این دادخواست که مبنی بر الزام فروشنده بر تحویل ساختمان و پایبندی به تعهدات است، علیه او تنظیم خواهد شد. ضمن اینکه مشتری می‌تواند از فروشنده درخواست دریافت خسارت دیرکرد نیز داشته باشد.

خسارت دیرکرد چگونه محاسبه می‌شود؟

خسارت دیرکرد با توافق طرف‌های قرارداد تعیین و در قرارداد ذکر می‌شود. مبلغ خسارت می‌تواند به صورت روزانه و یا ماهانه محاسبه شود.
در مواقعی که برخی از شروط قرارداد به صورت شفاهی و در حضور حداقل دو شاهد بیان شود، می‌توان این موارد را به صورت قانونی پیگیری کرد. به عنوان مثال ممکن است هنگام انعقاد قرارداد مساله موعد پرداخت مبلغ معامله به صورت شفاهی بین فروشنده و خریدار تعیین شود اما در قرارداد ذکر نشود. بنابراین در صورتی که دو شاهد معتبر در زمان انعقاد قرارداد وجود داشته باشند، می‌توان تاخیر در انجام دادن تعهداتی را که به صورت شفاهی در مورد آن‌ها تصمیم گیری شده است به طور قانونی در دادگاه‌ها پیگیری کرد.

تاخیر در تحویل ملک

خسارت دیرکرد در صورت عدم ذکر در قرارداد

در صورتی که در زمان عقد قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی مبلغی به عنوان خسارت دیرکرد تعیین نشده باشد، مشتری می‌تواند در ابتدا درخواست الزام به ایفای تعهد کند. سپس باید دادخواستی مبنی بر دریافت خسارت تاخیر در انجام تعهدات را به دادگاه ارائه دهد. در ادامه برای تعیین خسارت مربوطه، کار به کارشناسان دادگستری ارجاع داده خواهد شد. البته باید به این امر توجه داشت که مشتری فقط در صورتی که  به کلیه تعهدات مربوط به خود در قرارداد پایبند بوده باشد، می‌تواند برای دریافت خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان به دادگاه مراجعه کند و خواستار احیای حقوق خود شود.

نکاتی در مورد عدم تحویل ملک در موعد مقرر

۱. اگر فروشنده ملک را در زمان مقرر تسلیم نکند، خریدار می‌تواند برای احقاق حقوق خود به دادگاه مراجعه کند.
۲. زمان دقیق تحویل ملک و مبلغ خسارت دیرکرد با توافق خریدار و فروشنده مشخص خواهد شد.
۳. در صورتی که مبلغ جریمه در قرارداد ذکر نشده باشد، خریدار باز هم قادر خواهد بود تا این موضوع را به صورت قانونی پیگیری کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط صدور چک در خرید ملک “نحوه صدور چک در معاملات مسکن” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …