جواهردشت ، نگین شرق گیلان

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جواهردشت، نگین دشت‌های شرق استان سرسبز گیلان است . طبیعت زیبا ، دشت ‌های گسترده و سرسبز، هوای پاک و جاذبه های بسیار دراین دشت  زیبا و دیدنی ، گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به سوی جواهر دشت می کشاند.

جواهردشت

انبوه گیاهان وگل‌های گوناگون زیبا با رنگ ‌های دلفریب ازجمله جاذبه های جواهر دشت است و در کنار آن محله و خانه‌های زیبایی با سقف‌های شیروانی ، خود نمایی می‌کنند.

گستره دشت های سرسبزنظیر ناصره دشت، لووه سر و… ، و منظره های طبیعی و دل انگیز ،بیننده های بی شمار را شیفته خود  می‌کند و طبیعت زیبا، باصفا و دیدنی جواهر دشت ، انسان را ازاین همه زیبایی به تحسین وا می دارد.

6 3 جواهردشت ، نگین شرق گیلان

در جنوب این دشت ، قله سماموس به بلندی ۳۶۲۰ از سطح دریا سرافرازانه قد برافراشته وجواهر دشت زیبا  را در آغوش گرفته است. برای رسیدن به قله سماموس حتماً باید راهنمای محلی همراه گردشگران و مسافران باشد تا آن ها راه را گم نکنند.

شنیده ها به نقل از کهن سالان  محلی حاکی است ، از آنجا که در زمان های گذشته فردی جواهر نام دراین آبادی بزرگتر و سروردیگران بوده ، منطقه را جواهر دشت نام گذاشته اند. برخی دیگر هم می گویند: چون در گذشته زمین ‌های جواهر دشت به چمن زار و سبزه زار تبدیل شده وبه سبب وجود سبزه زاران و چشمه سارها ی زیبا و مرغوب بودن زمین برای کشت و کار ،این محل را جواهر دشت گفته اند.

3 13 جواهردشت ، نگین شرق گیلان

به هر روی جواهر دشت بیش از ۳۰۰ سال عمر ندارد  و حضور مردم و کثرت جمعیت به سبب هوای پاک و چراگاه‌هایی است که مردم را برای سکونت موقت به این منطقه  کشانده است. در ابتدای این آبادی بازار وجود دارد و چند مغازه برای خرید مواد خوراکی و قهوه خانه ای در آن واقع شده که پذیرای مسافران‌ است .

هر سال مسابقات کشتی گیله ‌مردی و طناب کشی و اسب دوانی و… با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی در این منطقه زیبا برگزار می‌شودو علاقه ‌مندان و گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

4 9 جواهردشت ، نگین شرق گیلان

برای رفتن به روستای جواهر دشت باید ابتدا به شهر کلاچای یا چابکسر در شهرستان رودسر استان گیلان وارد شد. برای ورود از مسیر کلاچای نیز بعد از شهرستان رودسر به سمت شرق و با طی مسیر ۹ کیلومتر به شهر کلاچای رسیده، سپس با طی مسیری به جاده سیاهکل رود می رسیم .

با ورود به این جاده و با گذر از میان باغ های پرتقال به روستای سیاهکل رود و خیاط محله وارد می‌شویم. درروستای خیاط محله خودروهایی مستقر شده که برای کارهای کشاورزی و تفریح مردم منطقه کاربرد دارد. اگر قصد دارید با استفاده از وسیله نقلیه خود به جواهر دشت بروید باید احتیاط کنید و وضعیت جاده را بپرسید. در غیر این صورت باید ازاین خوروها استفاده کنید.

1 29 جواهردشت ، نگین شرق گیلان

جاده ورودی به این روستا تا ابتدای جنگل و بعد از منطقه چاشت خورلات آسفالت است. اما بیشتر مسیر که در جنگل قرار دارد خاکی است. بعد ازگذر از جنگل ، مراتع شروع شده و پس از آن منطقه زیبای جواهر دشت نمایان می‌شود. قهوه خانه‌های بین راهی ،محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است.

بهترین زمان بازدید از جواهر دشت ،اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز، به ویژه در ماه‌های گرم تابستانی است . در زمستان‌، جواهر دشت به سبب بارش سنگین برف معمولاً خالی از سکنه می‌شود.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…