زیباترین باغ‌ های ایرانی

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
باغ‌ های ایرانی مانند قطعه ای از بهشت در شهرهای مختلف ایران با اقلیم‌های متفاوت پراکنده‌اند و صدای آب و آواز پرندگان و وجود عمارتی زیبا در قلب آن‌ها وجه مشترک این باغ‌هاست.
باغ های ایرانی

یک ویژگی مشترک بین همه باغ‌های ایرانی به چشم می‌خورد و آن این است که همچنان که در حال قدم زدن در طبیعتی زیبا با مناظری اعجاب‌انگیز هستید، عمارتی باشکوه نظر شما را جلب می‌کند. تاکنون ۱۳ باغ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. با نزدیک شدن به فصل بهار این باغ‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای گشت‌وگذار در طبیعت باشند. مجله دلتا با معرفی چند مورد از زیباترین باغ های ایرانی به روز شده است.

باغ ارم شیراز

بسیاری شیراز را به درختان سرو می‌شناسند، اما در میان همه این سروها، سروناز شیراز درختی خاص است که شهرتی جهانی دارد. این سرو با ارتفاعی بیش از چهل متر و قدمتی بیش از هزار سال قدیمی‌ترین سرو شیراز است. باغ ارم شیراز با چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی، مامن همین درختان سروناز و بهارنارنج و گل‌های رز است.

هنگام توسعه باغ ارم شیراز، انواعی از گل‌های رز در ضلع غرب و شمال غربی باغ کاشته شده و این قسمت از نظر تنوع و فراوانی گل‌های رز، در ایران و حتی در کشورهای اطراف بی‌نظیر است.

تاریخ دقیق ساخت این باغ مشخص نیست اما عمارت این باغ در سال ۱۳۱۱ و به شیوه معماری زمان قاجاریه و به تقلید از سبک معماری باشکوه زندیه ساخته شده است. نقاشی‌هایی از شاهنامه فردوسی و نبرد قاجارها، کاشیکاری و گچ‌بری‌ها، در کنار کاشی‌کاری‌های ایوان مرکزی که نمونه‌اش در دیگر بناهای دوره قاجار دیده نمی‌شود، باعث زیبایی هرچه بیشتر این بنای سه طبقه شده و در ساخت ستون‌های این عمارت نیز از تخت جمشید الهام گرفته‌ شده است.

باغ ارم شیراز باغ های ایرانی

باغ چهل ستون اصفهان

عمارت‌باغ چهل‌ستون یک نمونه‌ از باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را بنا نهاد.

معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی و مشتمل بر یک ایوان اصلی بزرگی رو به شرق ساخته شده است. ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج بوده و چهارستون وسط روی چهار شیرسنگی قرار دارد.

باغ چهل ستون اصفهان

باغ فین کاشان

به محض ورود به باغ فین کاشان جلوه‌های بی نظیر این باغ شما را افسون خواهد کرد. درختان سر به فلک کشیده، فواره های کوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ توانسته‌اند در کنار بناهای مجموعه به عنوان عناضر ثابت معماری فضایی جالب را به وجود آورند.

عمارت سر در، کوشک میانی (شترگلوی صفوی)، شترگلوی فتحعلی شاه، حمام فین (مقتل امیرکبیر) و موزه ملی کاشان از بناهای باغ فین کاشان است. مجموعه کامل باغ فین همراه با تمام بناهای موجود در آن حدود ۲۵ هزار متر مربع مساحت دارد.

باغ فین کاشان باغ های ایرانی

باغ عفیف آباد (گلشن) شیراز

صاحب نظران باغ عفیف آباد شیراز را نمونه کامل باغی با هنر گل‌کاری ایرانی می دانند. باغ عفیف آباد با وسعتی حدود ۱۲۷ هزار متر مربع از زیباترین باغ های ایرانی است و در دوره صفویه از باغ‌های مهم و گردشگاه پادشاهان بوده و در زمان قاجاریه، میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری کرد.

مجموعه عمارت‌های باغ گلشن شامل کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و باغ ایرانی است که امکان بازدید از آن برای همه فراهم است.

عفیف آباد شیراز

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد از دیگر باغ های ایرانی ، شکوه معماری و باغسازی دوران افشاریه و زندیه است. این باغ با جوی‌ها و آبنماهای زیبا و درختان سرو، کاج، انگور، توت، بیدمجنون، ارغوان، گل محمدی، رز، نسترن و یاس لذت قدم زدن و تماشا را فراهم کرده است.

معماری باغ به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است. بخش اندرونی که محل سکونت حاکم بوده، دارای ساختمان‌های هشتی (بادگیر تابستانه)، بهشت آئین (زمستانه)، حرمخانه، مطبخ، اتاقهای خدمه، اصطبل های تابستانه و زمستانه، درشکه خانه و یک برج دیده‌بانی و آب انبار خصوصی است.

بخش بیرونی نیز شامل ساختمان‌های تالارآینه، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب انبار عمومی و دیوانخانه است. اما شاید با اهمیت‌ترین قسمت این باغ ساختمان هشتی با بادگیری به ارتفاع ۳۴ متر از کف ساختمان باشد که لقب مرتفع ترین بادگیر خشتی جهان را به خود اختصاص داده است.

باغ دولت آباد باغ های ایرانی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “باغ ارم؛ جای خوب سرونازهای دلبرانه” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۴۵ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۴۷ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۲۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…