مهریه های نامتعارف

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زن هنگام ازدواج است که مرد باید آن را بپردازد. زن به محض عقد نکاح مالک مهریه بوده و می‌تواند هر تصرفی می‌خواهد روی آن انجام دهد.
مهریه نامتعارف

امروزه انتخاب مهریه بسیار مهم بوده و یکی از مسائل چالش‌برانگیز ازدواج بین خانواده‌ها مهریه نامتعارف است. نکته مهم آن است که انتخاب مهریه باید با توافق هر دو طرف باشد و گاهی پیش می‌آید زوجین مهریه‌هایی را که خیلی معقول و متعارف نیستند انتخاب می‌کنند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

حکم قانونی انتخاب مهریه نامتعارف

طبق قانون مدنی ایران، مهریه می‌تواند هر چیزی باشد که جنبه مالی دارد و با توافق طرفین انتخاب شود؛ اما گاهی افراد اقدام به انتخاب مهریه‌های عجیب و نامعقول می‌کنند. در برخی از موارد دیده شده است زوجین مهریه‌هایی انتخاب می‌کنند که غیرقانونی است. برای مثال در پرونده‌ای مهریه خانمی تندیس ۱۱۰ کیلویی از گل یاس ذکر شده بود. همراه با سفر به ۱۲۰ پایتخت دنیا و ویلای دو هزارمتری مشرف به گندم‌زار …

در این موارد قانون‌گذار باتوجه‌به قانون مدنی بیان می‌دارد؛ چنانچه مهریه تعیین شده مجهول و نامعلوم بوده یا مالیت نداشته باشد زن مستحق دریافت مهرالمثل است.

حکم قانونی انتخاب مهریه نامتعارف

مهرالمثل چیست؟

نکته مهمی که در مورد مهریه زن وجود دارد، آن است که علی‌رغم تصور اکثر افراد، مبنی بر لزوم تعیین مهریه ضمن عقد نکاح دائم، باید گفت در عقد نکاح دائم، بر خلاف عقد موقت، تعیین‌کردن مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نکاح دائم نیست.

همین امر، یعنی تفاوت در زمان تعیین مهریه در عقد نکاح دائم، سبب شکل‌گیری انواع مهریه شده و از جمله آن‌ها، مهرالمثل بوده که باتوجه‌به قواعد و نحوه تعیین منحصربه‌فرد آن، ضروری است تا از قواعد و تشریفات قانونی این امر، مطلع باشید.

مهرالمثل نوعی مهریه است که بر اساس وضعیت فردی، اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می‌شود. بنابراین طبق قانون، درصورتی‌که مهریه نامتعارف باشد، دادگاه خانواده برای تعیین مهر‌المثل شرایط اجتماعی و خانوادگی و… در نظر می‌گیرد.

مهرالمثل چیست؟ مهریه های نامتعارف

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالبه حقوقی مطلب شرایط طلاق از شوهر معتاد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    قبل از ازدواج اگر اینقدر که دقت میکنیم سوسک تو دستشویی نباشه توانتخاب شوهر دقت میکردیم. عالی بود 🫣

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۲۰ ب٫ظ

      😁😁😁

      پاسخ

  2. مسعود

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • ناشناس

      ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۱۵ ق٫ظ

      طلاق با ۱۷ هزار سکه طلا بعضی ها به جای ازدوج گور خود را می کنن

      پاسخ

    • ناشناس

      ۵ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۱۶ ق٫ظ

      سپاس ( شادباش)

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …