عمر فرش را چگونه افزایش دهیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرش جزء وسایل مهم و اغلب گران‌قیمت خانه محسوب می‌شود؛ بنابراین مراقبت صحیح از آن و افزایش عمر فرش اهمیت زیادی دارد.
افزایش عمر فرش

فرش در زندگی ما ایرانیان از اساسی‌ترین عناصر هر خانه به شمار می‌رود؛ در حدی که شاید زیبایی و جلوه کل خانه را مدیون فرش‌ها باشیم. علاوه بر این فرش ایرانی، هنر ارزشمندی است که زیبایی آن در جهان ثابت شده است. اما برای حفظ این هنر باارزش و عنصر اصلی خانه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ فرش به دلیل رفت‌‌وآمد روی آن، در خطر انواع سایش و پوسیدگی است. آیا راهی برای به تعویق انداختن فرسودگی فرش وجود دارد؟ در ادامه این مطلب مجله دلتا، راهکارهایی ارائه شده است که منجر به افزایش عمر فرش خواهد شد.

مراقبت از فرش

گرد و خاک و کثیفی دشمن فرش است

شاید بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما تمیز نگه داشتن، بزرگ‌ترین کمک به افزایش عمر فرش است. زدودن زباله‌ها و گرد و غبارهای بین رشته‌های فرش، باعث حفظ سلامت الیاف آن خواهد شد. بنابراین حداقل هفته‌ای یک بار فرش را در جهت خواب آن جارو بزنید. اگر کودکی در منزل داشته باشید یا خانه شما پر رفت‌وآمد باشد، قطعا تعداد دفعات بیش‌تری در طول هفته، به جارو زدن نیاز است.

تمیز کردن فرش

فرش را سر و ته کنید

نکته جالبی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که شما می‌توانید برای جلوگیری از ساییده شدن قسمت‌هایی از فرش که بیش‌تر محل رفت و آمد است، آن را هر چند ماه یک بار سر و ته کنید. با این کار باعث افزایش عمر فرش خود می‌شوید.

به شست‌وشوی فرش توجه کنید

در رابطه با شستن فرش، همیشه بهترین راه سپردن آن به مراکز قالی‌شویی معتبر است. زیرا اگر در شست‌وشوی فرش حتی درصد کمی خطا روی دهد؛ مثلا کمی از پودر شست‌وشو در عمق تاروپود آن باقی بماند، به خوبی خشک نشود و مدت طولانی مرطوب بماند یا از وسایل و مواد شوینده مناسب برای شست‌وشوی فرش استفاده نشود، خیلی زودتر به مرحله پوسیدگی نزدیک خواهد شد.

شستشوی فرش

نور خورشید نباید مستقیم و مداوم به فرش بتابد

تابش مستقیم و مداوم آفتاب بر سطح فرش، موجب رنگ پریدگی و کهنه به نظر رسیدن آن می‌شود. اما چگونه می‌توان جلوی این معضل را گرفت. اگر در منزل نورگیر زندگی می‌کنید که در ساعات خاصی از روز نور آفتاب مستقیم روی فرش‌ها می‌افتد؛ بهتر است در این اوقات یک روفرشی روی فرش‌ها پهن کنید یا پرده ها را بکشید.

از زیرپایه استفاده کنید

اگر چیدمان منزل شما به گونه‌ای است که برخی از وسایل سنگین مثل پایه مبل‌ها یا میز تلویزیون روی فرش قرار می‌گیرند، حتما برای افزایش عمر فرش از زیرپایه استفاده کنید. فشردگی زیاد، بافت فرش را خراب کرده و دیگر به حالت قبلی باز نمی‌گردد.

برای افزایش عمر فرش چه کنیم

چند نکته مهم دیگر در نگهداری از فرش

۱. همه ما وقتی چیزی روی فرش می‌ریزد سریعا برای پاک کردن آن اقدام می‌کنیم؛ اما یک نکته مهم را پس از پاک کردن لکه فراموش می‌کنیم و آن هم خشک کردن آن نقطه است!

۲. آیا می‌دانستید ابزاری برای حرکت نکردن فرش روی زمین در بازار موجود است که به آن‌ها ترمز فرش می‌گویند؟!

۳. برای حمل و نقل فرش حتما آن را لوله کنید. تا کردن فرش حتی برای مدت محدود بافت آن را خراب می‌کند.

افزایش طول عمر فرش

۴. برای افزایش عمر فرش ریشه‌های فرش را با چسب‌های بی‌رنگ مخصوص بپوشانید تا کثیف نشوند و گره نخورند.

۵. برای این که عمر فرش کم نشود، باید آن را از رطوبت دور نگه دارید .

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روانشناسی رنگ فرش، “تاثیر روانشناسی رنگ در انتخاب فرش” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…