پس از اهدای خون چه بخوریم ؟

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اهدای مکرر خون به کاهش غلظت و بهبود جریان خون کمک می کند. به این ترتیب لایه داخلی عروق نیز کمتر دچار آسیب و گرفتگی می شود و خطر سکته قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهد.
اهدای خون

برخی آسیب ها و بیماری های خاص می توانند به سرعت باعث کاهش سطح خون شوند. بیمارستان ها و مراکز پزشکی از خون اهدا شده برای نجات جان بیماران استفاده می کنند. در مجله دلتا در مورد فواید و نکات تغذیه ایی اهدای خون صحبت خواهیم کرد.

آقایان هر سه ماه یکبار، و خانم ها هر چهار ماه یکبار، می توانند خون اهدا کنند. البته در طول یکسال، نباید بیش از سه بار انجام شود. توجه داشته باشید که هرگز با شکم خالی یا در شرایطی که در حال رژیم گرفتن و کاهش وزن هستید، خون ندهید.

فواید اهدای خون

فواید اهدای خون

کمک به بهبود جریان خون

اهدای مکرر خون به کاهش غلظت و بهبود جریان خون کمک می کند. به این ترتیب لایه داخلی عروق نیز کمتر دچار آسیب و گرفتگی می شود و خطر سکته قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهد.

کمک به سلامت کبد

کبد به متابولیسم ویتامین ها ،مواد معدنی، پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. کبد گلوکز، ویتامین ها و مواد معدنی را در خود ذخیره می کند و در تصفیه خون و سم زدایی از آن نقش دارد. زیاده روی در مصرف غذاهای سرشار از آهن میزان این عنصر را در بدن بالا می برد و به کبد آسیب می زند. اهدای خون موجب تصفیه و متعادل سازی میزان آهن در خون شده و از نارسایی کبد جلوگیری می کند.

مراحل اهدای خون

کاهش وزن 

اهدا مکرر خون به کاهش وزن کمک می کند. این کار برای افراد چاق و کسانی که در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند مفید است. در واقع با هر بار اهدای خون نزدیک به ۶۵۰ کالری حاصل از چربی سوخته می شود. با این حال نباید به قصد کاهش وزن خون اهدا کرد.

توصیه هایی برای تغذیه‌ قبل و بعد از اهدای خون

۱.شب قبل و صبح روز اهدای خون برای پیشگیری از افت فشار خون و سرگیجه‌ احتمالی، آب فراوانی بنوشید و از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و  کافئین‌دار مانند چای و قهوه خودداری کنید.

۲.شب قبل از اهدای خون، از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید، چربی‌های دریافتی وارد خون می‌شود و سنجش فاکتورهای بیماری‌های عفونی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خواهد شد تا خون اهدا شده دور ریخته شود.

قبل از اهدای خون چه نخوریم

۳.بلافاصله بعد از اهدای خون به منظور پیشگیری از افت فشار و قند خون، یک بیسکویت ساده یا تکه‌ای کیک با آبمیوه میل کنید.

۴.بعد از اهدای خون حداقل در ۲۴ ساعت اول ۸ لیوان آب و آبمیوه طبیعی بنوشید.

۵.طی چند روز بعد از اهدای خون از خوردن چای، قهوه، لبنیات و مواد غذایی سبوس‌دار همراه با مواد غذایی که منبع آهن  محسوب  می‎شوند خودداری کنید.

بعد از اهدای خون چی بخوریم

۶.پس از اهدا خون، ویتامین B12 در انواع گوشت و B6 در موز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و انواع مغزها، اسید فولیک در اسفناج، ویتامین C در آب لیموترش و مرکبات، سبزی‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی، و آهن را که در جگر و انواع گوشت یافت می‌شود در رژیم غذایی خود به صورت مرتب و برنامه ریزی بگنجانید.

۷.بعد از اهدای خون، توصیه می شود که از خوردن غذاهای پرکالری و با ارزش تغذیه‌ای کم مانند انواع فست‌فودها بپرهیزید.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۳۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…