استفاده از سلاح سرد چه مجازاتی دارد؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون هر شخصی که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی و تهدید قرار دهد، باید مجازات شود.
استفاده از سلاح سرد

گاهی افراد برای محافظت از خود به حمل و نگهداری سلاح سرد مانند چاقو اقدام می‌کنند. اما بر اساس قانون استفاده از سلاح گرم و سرد جرم محسوب می‌شود و فردی که بدون مجوز قانونی سلاح حمل می‌کند مجازات می شود. در این نوشتار به بررسی جرم حمل و استفاده از سلاح سرد پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

مجازات حمل سلاح سرد

حمل و استفاده از سلاح سرد در قانون دارای مجازاتی خاص است.

طبق قانون مجازات اسلامی، هر کس به‌ وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنانچه محارب شناخته شود محکوم‌ به حد خواهد شد.

استفاده از سلاح سرد

محاربه چیست؟

محاربه به معنی کشیدن سلاح روی مردم به قصد آزار و اذیت و ترساندن آن‌ها است، اما در اینجا استفاده از سلاح برای قدرت‌نمایی و درگیری با یک فرد است. در قانون آمده است که استفاده از سلاح سرد از ۶ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد. البته اگر مشخص شود که فرد به قصد محاربه از سلاح استفاده کرده است، محکوم به مجازات حد خواهد شد. بنابراین حتی اگر فرد دشمنی شخصی با چند نفر داشته باشد و روی آن‌ها سلاح بکشد، از نظر قانون این عمل محاربه نیست. محاربه جرم علیه امنیت است نه جرم علیه اشخاص. محاربه چند مجازات دارد و دست قاضی برای انتخاب هر یک از آن‌ها باز است. اعدام، قطع دست راست و پای چپ و تبعید از جمله مجازات های محاربه است. در نتیجه این‌گونه نیست که مجازات جرم محاربه و افساد فی‌الارض فقط اعدام باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قواعد محافظ شخصی “داشتن محافظ شخصی از نظر قانون مجاز است؟” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۵۰ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۰:۰۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …