همه چیز درباره آشپزخانه ارگونومیک

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشپزخانه، محیطی است که ما ساعت زیادی از شبانه روز را در آن وقت صرف می‌کنیم و مشغول کار می‌شویم؛ پس طراحی درست و چیدمان اصولی آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب با آشپزخانه ارگونومیک آشنا خواهید شد.
آشپزخانه ارگونومیک

آشپزخانه از فضاهای بسیار مهم در خانه است که افزون بر تاثیرگذاری زیاد آن بر زیبایی دکوراسیون منزل، عملکرد، راحتی و کارآمدی آن نقشی تعیین کننده برای آماده سازی غذا و استفاده آسان از فضا دارد. واژه ارگونومی (Ergonomy) از ترکیب دو کلمه یونانی «ergon»، به معنای «کار» و «nomos» به معنای «قانون و قاعده» تشکیل شده است. بی‌توجهی به اصول ارگونومیک در طراحی فضاهای زندگی؛ می‌تواند سلامتی انسان را با خطرات جدی مواجه کند. ارگونومی در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط کار، ابزار کار و شرایط کار با توانایی‌های جسمی و روانی انسان‌ها است. در واقع آشپزخانه ارگونومیک برای قرار گرفتن صحیح وسایل و لوازم آشپزخانه، با در نظر گرفتن فواصل مناسب و داشتن فضاهای منطقی برای آسان شدن فعالیت‌ها، طراحی می‌شود. در این مطلب مجله دلتا به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید آشپزخانه‌ای ارگونومیک داشته باشید.

آشپزخانه مدرن ایرانی

بین وسایل مانع نگذارید

یک مسیر مثلثی را بین سینک، یخچال و اجاق گاز در نظر بگیرید. این مسیر باید همیشه بدون مانع بوده و راحت‌ترین دسترسی را داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است شما وسایل دیگری را نیز به طور مرتب در آشپزخانه استفاده کنید؛ مثل ماشین ظرفشویی، مایکروویو و غیره. این قانون را در مورد آن‌ها نیز به کار گیرید و برای دستیابی به یک آشپزخانه ارگونومیک، مسیر بین این وسایل را باز و بدون مانع نگه دارید.

قراردادن وسایل و نیمکت با فاصله مناسب

اگر فاصله بین وسایل آشپزخانه کم باشد، احساس کلافگی دست می‌دهد . فاصله استاندارد بین نیمکت آشپزخانه و فضای کار، بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است. این مقدار را می‌توان تا ۱۴۰ سانتی متر افزایش داد؛ ولی بیش از آن باعث ایجاد فضای پرت و تلف‌شده می‌شود.

ارگونومی در آشپزخانه

در نظر گرفتن جای مناسب برای ظروف

سعی کنید ظروف را در نزدیک‌ترین کابینت کنار ماشین ظرفشویی قرار دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند که ماشین ظرفشویی را به راحتی خالی کنید؛ حرکتتان سریع‌تر خواهد شد و ستون فقرات و عضلاتتان برای جابه‌جا کردن ظروف فشار کمتری متحمل خواهند شد. این دقیقا هدفی است که یک آشپزخانه ارگونومیک دنبال می‌کند.

تنظیم ارتفاع صندلی آشپزخانه

بر اساس استانداردهای بررسی شده، صندلی با ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر، باعث ایجاد درد در ستون فقرات یک فرد بلندقد می‌شود. بنابراین اگر شما قد بلندی دارید، ارتفاع صندلی را به ۹۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر برسانید و بالعکس، اگر قد کوتاهی دارید، می‌توانید آن را تا ۸۵ سانتی‌متر کاهش دهید تا هنگام کار در آشپزخانه اذیت نشوید.

دکوراسیون داخلی

دقت در ارتفاع دستگاه‌های نصب شده روی دیوار

اگر تا به حال هنگام پخت‌وپز پیشانی‌تان با هود برخورد کرده است، باید متوجه شوید که فاصله بین اجاق گاز و هود، مناسب نیست. اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک می‌گوید که حداقل فاصله بین اجاق گاز و هود، باید ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد. از همین نظریه برای نصب کابینت‌های دیواری هم استفاده و از برخورد در کابینت با پیشانی خود جلوگیری کنید!

به نورپردازی آشپزخانه دقت کنید

آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد تا هنگام کار دید مناسب داشته باشید و مجبور نشوید برای بهتر دیدن به جلو خم شوید. در صورتی که سایه هود و کابینت‌ها مسیر نور را گرفته و دید را کم می‌کند، از نورهای موضعی استفاده کنید.

نورپردازی منزل

فشار آب را با شیر و سینک مطابقت دهید

تصور کنید هر بار که شیر آب را باز می‌کنید، آب به سینک برخورد کرده و به سمت شما می‌پاشد. این دقیقا به این معنی است که  اصول ارگونومی آشپزخانه رعایت نشده است . سعی کنید فشار آب را کمتر یا سینک با عمق‌ بیشتری نصب کنید تا این مشکل پیش نیاید.

دکوراسیون آشپزخانه

از کفپوش مناسب استفاده کنید

یک کفپوش نرم در تماس با کف پای شما احساس بهتری ایجاد خواهد کرد. کفپوش مناسب فشار کمتری به پاهای شما هنگام ایستادن و حرکت در آشپزخانه وارد می‌کند. با رعایت نکات یاد شده به منظور داشتن یک آشپزخانه ارگونومیک، فضای کارآمدی در اختیار خواهید داشت که  احساس آسایش را به جای خستگی و دردهای ناشی از موقعیت نادرست بدن، برایتان فراهم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نوعی دیگر از دکوراسیون آشپزخانه، “دکوراسیون روستیک در آشپزخانه” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…