سفری به زنجان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفری به زنجان

زنجان از بزرگ ترین شهرهای شمال غرب ایران است. واژه زنجان تغییر یافته کلمه «زنگان» به معنی پربار و پرارزش است.

اگر تاریخ، تمدن، فرهنگ، مردمانی میهمان‌نواز و آب‌وهوایی فوق‌العاده مطبوع می‌خواهید، زنجان مقصدی مناسب برای شماست.

این شهر از شهرهای چهار فصل ایران، با آب و هوایی متنوع است و معمولا تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد دارد. زنجان مردمانی خون‌گرم و صمیمی دارد که مقدم مسافران و گردشگران را گرامی می‌دارند. برخی از مناطق دیدنی این استان به این شرح است:

آبشار شارشار

این آبشار در منطقه «تهم»، در شمال شرقی شهر زنجان و در میان سنگ ‌های صخره‌ای قرار گرفته است‌ و حدود ۵ کیلومتر با دریاچه مصنوعی سد «تهم» فاصله دارد.

بازار زنجان

ساخت بازار زنجان در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه خاتمه یافت و مساجد، سرا‌ها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شدند. این بازار طولانی ‌ترین بازار ایران است.

رخت‌شوی‌خانه

مجموعه تاریخی رخت‌شوی‌خانه در بافت تاریخی شهر زنجان ساخته شده ‌است. در گذشته، مردم شهر رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. این بنا هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

خانه ذوالفقاری

خانه ذوالفقاری مربوط به دوره قاجار است و در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله «دالان آلتی» در ضلع شمالی «سبزه میدان» و مسجد جامع قرار دارد.
این خانه به سبک بناهای اواخر دوره قاجار ساخته شده‌ و در سبک ساختمانی آن از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته شده‌ است.

ائل داغی

مجموعه تفریحی و کوهستانی «ائل داغی» یا مجموعه تفریحی «گاوه‌ زنگ» در شمالی‌ترین نقطه زنجان و در دامنه کوه «گاوا زنگ» قرار دارد. آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و غیره از امکانات موجود در این مجتمع است.

قلعه بهستان

قلعه بهستان یا کهن دژ، بیرون از زنجان و در شهرستان «ماه ‌نشان» و در کنار رودخانه «قزل اوزن» واقع است. به اعتقاد برخی باستان ‌شناسان قدمت این دژ به دوره ماد‌ها بر می‌گردد.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه مقبره اُلجایتو است که از ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان، در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته است.

غار کتله خور

این غار در شهرستان خدابنده قرار دارد و نخستین بار در بهار ١٣٣١ خورشیدی گروهی از سر‌شناس‌ترین کوهنوردان ایران اقدام به بازدید از آن کردند. گفته می شود شکل‌گیری این غار به دوران ژوراسیک (بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل) باز می‌گردد.

مسجد و مدرسه جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم قمری (سال ۱۲۴۲) توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد. این مسجد در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد.

پل میر بهاء الدین

پل میر بهاء الدین که به نام‌ «پل کهنه» یا «پل اژدهاتو» نیز شهرت دارد، در محور جنوبی حومه شهر زنجان در مسیر استان‌های زنجان به کردستان ساخته شده است. پل میر بهاء الدین از نظر قدمت متعلق به اواسط دوره قاجار و زمان حکومت ناصرالدین شاه است./

منبع: zanjan.irib.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…