عواقب تحویل ندادن به موقع ملک اجاره ای

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقتی قرارداد اجاره به پایان می‌رسد اما مستاجر هنوز مورد اجاره را در اختیار دارد، دو حالت ممکن است ایجاد شود. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی این موارد بررسی شده است.
عدم تحویل ملک

یکی از مشکلاتی که در روابط موجر و مستاجر ممکن است ایجاد شود، خودداری مالک از پس گرفتن کلید ملک است. قرارداد اجاره بعد از سپری شدن مدت تعیین شده به پایان می‌رسد اما تا زمانی که کلید نزد مستاجر باشد، ملک در تصرف او محسوب شده و وی در این خصوص مسئولیت‌ دارد. بنابراین برای رفع این مسئولیت‌ها، باید کلید را به مالک برگرداند. اما در صورتیکه مالک از گرفتن کلید خودداری کند، باید دید که تکلیف چیست و مستاجر چه اقداماتی می‌تواند برای گرفتن حق خود انجام دهد. در مجله دلتا موضوع عدم تحویل ملک از سوی موجر بررسی شده است.

عدم تحویل ملک در موعد مقرر

وقتی قرارداد اجاره به پایان می‌رسد اما مستاجر هنوز مورد اجاره را در اختیار دارد، دو حالت ممکن است ایجاد شود.
۱. زمانی که مستاجر با رضایت مالک همچنان مورد اجاره را در اختیار دارد باید اجرت‌المثل آن را بدهد. یعنی باید هزینه استفاده‌ از امکانات ملک را بپردازد. البته در چنین شرایطی، معمولاً وی به صورت عرف همان اجاره‌ای که قبلا می‌پرداخت، به صاحب ملک می‌دهد.
۲. اما حالت دوم آن است که بعد از پایان یافتن مدت اجاره، مستاجر بدون رضایت مالک، محل را همچنان در تصرف خود داشته باشد. در این صورت وی، غاصب محسوب می‌شود و مسئول خسارات و ایرادهایی است که به ملک وارد شده است. چه آن ایرادها ناشی از عمل خود مستاجر باشد یا به دلیل دیگر مانند بلایای طبیعی، ایجاد شود.

بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، در قانون اقداماتی پیش‌بینی شده که در ادامه به آن اشاره شده است.

عدم تحویل ملک

درخواست تامین دلیل

بعد از پایان مدت اجاره، بهترین کاری که مستاجر می‌تواند انجام دهد، تعیین تکلیف قرارداد اجاره است. در صورتی که دو طرف به ادامه قرارداد تمایل داشته باشند، اجاره‌نامه را برای مدت معین تمدید می‌کنند. اما ممکن است مالک علاوه بر اینکه از تمدید قرارداد خودداری می‌کند، حتی کلید ملکی را که اجاره داده است، از مستاجر تحویل نگیرد. به عبارت دیگر مستاجر بلاتکلیف بماند؛ بنابراین بهترین راهکار این است که مستاجر برای تحویل کلید اقدام به «تامین دلیل» کند.
در قانون روابط موجر و مستاجر هر‌گاه مستأجر به علت پایان مدت اجاره یا در مواردی که به تقاضای او حکم فسخ اجاره صادر شده، ملک را تخلیه کرده ولی موجر از ‌تحویل گرفتن آن خودداری کند، در این شرایط مستأجر باید به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او تقاضا کند که برای تحویل مورد اجاره حاضر شود. ‌در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه حضور نیابد، مستأجر باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه و تخلیه کامل مورد اجاره را ‌تأمین دلیل و کلید آن را به دفتر دادگاه تسلیم کند. ‌از این تاریخ اجاره ملک قطع می‌شود و دفتر دادگاه ظرف ۲۴ ساعت به موجر یا نماینده قانونی او اخطار می‌کند که برای تحویل گرفتن ملک و دریافت کلید حاضر شود. بنابراین تا زمانی که مستأجر به ترتیب موارد یاد شده عمل نکرده باشد تعهدات او به موجب قانون و شرایط اجاره‌نامه برقرار است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با عواقب دیرکرد در پرداخت ودیعه به مستاجر مطلب “خسارت تاخیر بازگرداندن ودیعه مستاجر” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …