آیا تمام اموال بدهکار توقیف می‌شود؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر فرد بدهکار شغلی خاص داشته باشد نمی‌توان وسایل و ابزار کسب و کار او را توقیف کرد. زیرا این ابزار برای سایر اشخاص تحت تکفل فرد بدهکار ضروری و لازم است.
توقیف اموال

گاهی افراد به دلایل مختلفی به دیگران بدهکار هستند. به طور مثال مردی که بابت مهریه به همسر خود مدیون است. در چنین شرایطی طلبکار اقدام به توقیف اموال بدهکار می‌کند. طبق قانون این کار معمولا زمانی مطرح می‌شود که شخص بدهکار اموالی داشته باشد و همچنین طلبکار بتواند این اموال را شناسایی و اثبات کند. احراز میزان اموال می‌تواند از جانب طلبکار یا از طریق دادگاه صورت گیرد. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا تمام اموال بدهکار توقیف می‌شود؟ در مجله دلتا به این پرسش پاسخ داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

توقیف اموال

هر فرد طلبکاربرای مطالبه بدهی خود می‌تواند بخشی از اموال بدهکار را توقیف تا از این طریق بتواند طلب خود را وصول کند. نکته قابل توجه این است که بدانیم تمام اموال بدهکار قابل توقیف نیست و طلبکار نمی‌تواند برای دریافت طلب خود تمام اموال بدهکار را تصاحب کند.
منزل مسکونی که به طور عرف محل سکونت بدهکار باشد و همچنین اثاث و لوازم مورد نیاز زندگی که برای رفع نیاز‌های ضروری بدهکار و افراد تحت تکفل اوست  قابل وصول نیست. همچنین آذوقه موجود که برای رفع نیاز بدهکار است و کتا‌ب‌ها و ابزار علمی و تحقیقاتی بدهکار را که متناسب با شخصیت اوست نمی‌توان توقیف کرد.

توقیف اموال بدهکار
به طور مثال اگر فرد بدهکار کشاورز یا شغلی خاص داشته باشد نمی‌توان وسایل و ابزار کسب و کار او را توقیف کرد. زیرا این ابزار برای سایر اشخاص تحت تکفل فرد بدهکار، ضروری و لازم است. در خصوص توقیف خط تلفن باید در نظر داشت که تلفن مورد نیاز مدیون را هم نمی‌توان از او گرفت. در نهایت اگر فرد بدهکار در خانه اجاره‌ای سکونت دارد، مبلغی که در عقد اجاره برای پرداخت به موجر در نظر گرفته شده است هم قابل توقیف نیست.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر در خصوص توقیف اموال برای مهریه مطلب “توقیف منزل برای مهریه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …