جهش اوراق تسهیلات مسکن به ۶۰ هزار تومان

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، این اوراق در بازه ۶۰ هزار تومان در حال عرضه به مشتریان است. آیا سفته بازان دندان تیز کرده اند؟
قیمت اوراق تسهیلات مسکن

مصوبه چهارشنبه (۱۴ اسفند) سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی از ۵ به ۲ درصد و سپس لغو آن قیمت اوراق تسهیلات مسکن را به ۶۰ و ۵۶ هزار تومان رساند.

به گزارش مجله دلتا این در حالی است که در معاملات ۳۰ بهمن فرابورس، قیمت اوراق در گران‌ترین حالت به ۵۰ هزار تومان رسیده بود و تعداد زیادی از نمادهای زیرمجموعه تسه در همان روز در بازه زیر ۵۰ هزار تومان دست به دست می‌شد؛ همچنین بر اساس اعلام فرابورس ایران تا پایان دی‌ماه امسال میانگین ماهانه قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن، بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان قرار داشت.

به نظر می‌رسد این افزایش ناگهانی و ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت‌ها در بخش اوراق تسهیلات مسکن به ورود سفته بازان به بازار اوراق تسه مرتبط باشد؛ ضمن اینکه برخی کارشناسان نیز افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق تا ۲۴۰ میلیون تومان در تهران را در افزایش قیمت اوراق مسکن بی تأثیر نمی‌دانند.

هرچند که برخی دیگر از کارشناسان بازار مسکن نیز با توجه به سایه افکندن رکود بر این بازار، این ادعا را چندان قابل اعتنا نمی‌دانند؛ عدم افزایش محسوس تعداد معاملات مسکن در فاصله دو ماه دی و بهمن نسبت به آذر ماه امسال با توجه به اجرای دو ماهه مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، می‌تواند تأییدی بر این مدعا باشد.

در معاملات اوراق تسهیلات مسکن، برگه‌های صادره در بهمن‌ماه امسال در بالاترین قیمت خرید و فروش و بازه ۶۰ هزار تومانی توانست عنوان گران‌ترین برگه معاملات را به خود اختصاص دهد. اما این نماد معاملاتی تنها در ۱۳۰ برگه و ۱۶ فقره معامله به مشتریان عرضه شد. همچنین نمادهای معاملاتی تسه ۹۸۰۸ (اوراق مسکن آبان) و تسه ۹۸۰۴ (اوراق مسکن تیر) نیز در بازه ۵۹ هزار تومان به فروش رسیدند اما به ترتیب تنها ۲۰۲ و ۲۹ برگه از این اوراق تسهیلات مسکن به فروش رسید و مجموعه ۱۲ فقره معامله از آنها ثبت شد.

۳ دیدگاه

  1. مسعود

    ۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۴۴ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

  3. روزبهانی

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

    قیمت اوراق بالاست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…