لاله هایی گران تر از قیمت خانه!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

لاله هایی گران تر از قیمت خانه ؟ تعجب نکنید، چرا که چنین گل هایی واقعاً وجود دارند.

شما اگر قصد خرج کردن پس انداز ی را که مدت ها و به سختی جمع کرده اید داشتید، چه می کردید ؟ خانه می خریدید یا پس اندازتان را برای خرید پیاز گل لاله مصرف می کردید؟

در دهه ۳۰ قرن هفدهم میلادی،یک هلندی به این پرسش پاسخی غافلگیر کننده ای داده و چه بسا تمام پس اندازش را صرف خرید پیاز گل می کرد!

لاله

به گزارش مجله دلتا به نقل از تابناک در قرن شانزده میلادی، گل لاله یک از ارزش ترین کالاها در امپراتوری عثمانی بود. این گل در ترکیه، ایران و دیگر کشورهای اسلامی پیدا می شد و معمولا درون باغچه های سلطنتی پرورش می یافت. گل لاله در سال ۱۵۹۳ میلادی به اروپا معرفی شد.

دراروپا کلکسیونرها با توجه به نوع و رنگ، ارزش لاله را تعیین می کردند. این گل تازه به قدری شهرت یافت که پیازهای آن جزو خواسته های  ثروتمندان شده بود.

بنا براین گزارش، در هلند به این دوران «دوران طلایی هلند» می گویند. رشد مبادلات جهانی، هلندی ها را به یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپا تبدیل کرده و طبقه ی متوسط بطور دائم درحال افزایش بود. در آن دوره، در هلند همه جا صحبت لاله بود به رغم اینکه نمی دانستند که لاله برای آنها به دردسرتبدیل خواهد شد.

3 11 لاله هایی گران تر از قیمت خانه!

حباب ارزشی، به شرایطی گفته می شود که در آن  قیمت کالایی بیش از ارزش آن بالا رود.تاریخ ثابت کرده است که  ایجاد چنین حبابی، سقوط محض قیمت  کالا را در آینده ای نزدیک رقم خواهد زد.

این گزارش می افزاید، در سال ۱۶۳۷ قیمت یک دسته پیاز لاله با قیمت خانه یک خانواده ی هلندی برای نیمی از عمر برابری می کرد. سپس، سرمایه گذاران متوجه هزینه زیادی که صرف خرید لاله های گران کرده بودند شدند و تصمیم به فروش گرفتند و این میزان بسیارزیاد عرضه باعث فروپاشی قیمت ها شد و ثروتمندان از نظر مالی فقیر شدند.

شاید حباب لاله بزرگترین حباب تاریخ نبوده و فقط قشری اندک و ثروتمندان هلند را درگیر خود کرده باشد اما یادتان باشد که اگر قصد دارید لاله های گران تر از خانه بخرید ، دست کم برای این منظور خانه ی خود را به حراج نگذارید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…