تغییر در نمای ساختمان و قوانین آن

۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالک یک واحد بدون موافقت سایر مالکان ساختمان حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما در صورت توافق، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.
تغییر در نمای ساختمان

گاهی برخی از ساکنان یک مجتمع آپارتمانی تصمیم می‌گیرند نمای ساختمانی که در آن سکونت دارند مثل در و پنجره‌ها را تغییر دهند. از طرفی لازم است قوانین و مقررات مربوط به تملک آپارتمان‌ها نیز رعایت شود. برای اطلاع از قوانین مربوط به تغییر در نمای ساختمان در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

بخش‌های مختلف یک آپارتمان

۱) حریم خصوصی

هر آنچه که در سند مالکیت یک واحد آپارتمان، به‌ صورت کاملا واضح به‌ نام مالک ثبت شده، به عنوان بخش خصوصی ساختمان محسوب می‌شود. مالکان در حریم شخصی خود، بدون نیاز به کسب اجازه از همسایه‌ها و البته با رعایت قوانین می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را انجام دهند.

۲) بخش مشترک آپارتمان

به بخش‌هایی از یک ساختمان مثل انباری یا پارکینگ که بین دو یا چند واحد آپارتمانی به‌ صورت اشتراکی استفاده می‌شود و در سند ثبت شده، مشترکات ملک می‌گویند. هرگونه تغییر در این قسمت‌ها، باید با توافق مالکین همان بخش، انجام شود.

۳) بخش مشاعات آپارتمان

قسمت‌هایی از آپارتمان که کلیه مالکان در آن سهم دارند و در سند مالکیت، تحت عنوان مشاعات به ‌ثبت رسیده، قسمت مشترک ساختمان گفته می‌شود. هر گونه استفاده یا تغییر در این قسمت‌ها، نیاز به رضایت و توافق همه مالکان دارد.

نمای ساختمان

مقررات نمای ساختمان

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، هیچ یک از ساکنان و مالکان یک ملک، اجازه تغییر در قسمت مشاعات ساختمان از جمله نمای خارجی یا سر در آن را که از بیرون قابل مشاهده است بدون اطلاع و موافقت همه ساکنان ساختمان ندارند.
از طرفی موضوع زیبایی نمای ساختمان و شهر مطرح می‌شود که جزء مواردی است که به رضایت همسایگان مربوط نمی‌شود. زیرا تغییر در هر بخشی از ملک بدون هماهنگی با قسمت‌های دیگر، توازن و هماهنگی آن را از بین می‌برد. به طور مثال یک آپارتمان چهار طبقه که چندین پنجره در واحدها و راهرو دارد در نظر بگیرید. حال اگر هر یک از این پنجره‌ها رنگ متفاوتی داشته یا برخی از آن‌ها، دارای حفاظ و بعضی دیگر فاقد آن‌ باشد، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند عدم هماهنگی و یک ملک با ظاهری نازیبا است. بنابراین مقررات نمای ساختمان با دو هدف «زیبایی شهر» و «رضایت همه اعضای ساختمان» وضع شده‌ است.

قانون تعویض پنجره آپارتمان

کسی نمی‌تواند پنجره واحد خود را که در نمای ساختمان است با پنجره‌ای غیرمشابه تعویض کند و یا با وسایل غیرمتعارف مانند حصیر، رخت آویز… تغییر دهد. البته اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی باشد، تعویض پنجره قدیمی ایرادی ندارد. به عنوان مثال، مالک یک واحد بدون کسب موافقت سایر مالکان حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما با توافق مالکین دیگر، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

قوانین تغییر در نمای ساختمان

مراحل لازم برای بازسازی نمای قدیمی آپارتمان

۱. کسب اجازه و هماهنگی با تمام مالکان ساختمان
۲. دریافت مجوز از شهرداری بابت متریال قابل استفاده در نمای جدید ملک
۳. ارائه نقشه و طرح نمای جدید به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری
۴. کسب تاییدیه از کمیسیون‌های مربوط در شهرداری بابت نقشه
۵. دریافت مجوز ترمیم ساختمان از شهرداری و شروع به اعمال تغییرات متناسب با جواز

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین پارکینگ‌ها در مجتمع‌های آپارتمانی مطلب “قوانین پارکینگ مجتمع های آپارتمانی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …