تمیز کردن کفپوش سرامیک

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرد و غبار و لکه خیلی سریع روی سرامیک می‌نشیند و اگر مرتب سرامیک را تمیز نکنیم، لکه بری از آن سخت می‌شود. در این مطلب به چند روش برای تمیز کردن سرامیک اشاره می‌کنیم.
تمیز کردن سرامیک

تمیز کردن سرامیک و کاشی نه فقط کار سختی نیست به دانش خاصی هم نیاز ندارد. با اینکه اکثر ما ترجیح می‌دهیم از این کار شانه خالی کنیم؛ بهتر است به خاطر داشته باشیم تمیز بودن آن تاثیری شگرف بر فضای خانه دارد و حس تمیزی و آرامش را در محیط پراکنده می‌کند.

در این مطلب مجله دلتا با ما همراه باشید تا شما را با راه های تمیز کردن و لکه گیری سرامیک آشنا کنیم.

لکه بری سرامیک

از بین بردن لکه‌های خون

برای پاک کردن لکه خون، از دستمال یا اسفنج و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال ۱۰ میلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال یا اسفنج را با پراکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن‌قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

پاک کردن لکه قهوه، چای یا آبمیوه

برای تمیز کردن سرامیک و از بین بردن این لکه‌ها، سرامیک را با مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پراکسید هیدروژن تمیز کنید.

لکه آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حد امکان لکه را بتراشید و با تینر، باقی لکه را پاک کنید.

چگونه سرامیک را تمیز کنیم

رفع لکه چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می‌توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید. اگر نوشابه ندارید می‌توانید از شوینده‌هایی که ساییدگی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید.

پاک کردن جوهر

جوهر یا لکه‌های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر یک دقیقه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید. دستمال آغشته‌شده به محلول سفیدکننده را برای مدت زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید؛ شاید الکل درون محلول، سبب تجمع نمک موجود در سفید‌کننده روی سرامیک شود.

لکه بری سطوح

از بین بردن لکه لاک

لکه‌های کوچک لاک را می‌توانید با استفاده از لاک پاک‌کن ازبین ببرید. در صورتی که لکه باقی ماند، از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ (تقریبا ۲ قاشق غذاخوری سفید کننده و یک لیتر آب) استفاده کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای این‌کار از پراکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌های رنگی

برای از بین بردن لکه‌های رنگی می‌توانید از رنگ‌بر استفاده کنید. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بر را روی لکه بزنید؛ بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید با حوله لکه را پاک کنید. در ضمن برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمی موجود در رنگ‌بر پنجره‌ها را باز بگذارید.

از بین بردن سس

چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید و با حرکات بالا و پایین دست  لکه را از روی سرامیک پاک کنید.

خانه تکانی

و در آخر اگر لکه‌ای که ایجاد شده به هیچ طریقی پاک نشد، می‌توانید از اسید‌هیدروکلریک استفاده کنید. اسید‌هیدروکلریک اسیدی معدنی با خاصیت خورندگی است. اسیدهیدروکلریک را با آب به نسبت یک به پنج مخلوط کنید؛ به‌عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری اسید را در پنج قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول را روی محل موردنظر روی سرامیک بریزید. سرامیک را با یک برس نرم یا مسواک قدیمی به‌شدت بسابید؛ سپس با یک حوله‌ خیس سرامیک را پاک کنید. در نهایت، با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز سرامیک را خشک کنید.

فقط حواستان باشد زمان استفاده از اسیدهیدروکلریک از ماسک و دستکش ضخیم استفاده کنید و مراقب باشید که اسید روی صورت‌تان پاشیده نشود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات مهم خانه تکانی، “خانه تکانی اصولی” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۶:۰۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۴۸ ب٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۴۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…