عدم پرداخت اجاره‌ توسط مستاجر

۶
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر مبلغ اجاره‌ که مستاجر بدهکار است کم‌تر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف رسیدگی می‌کند ولی مبلغ بیش از بیست میلیون تومان در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.
عدم پرداخت اجاره

عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر از جمله مسائلی است که گاهی به دلایلی صورت می‌گیرد. در صورتی که مستاجر اجاره‌‌ چند ماه ملک را پرداخت نکند، موجر می‌تواند برای احقاق حقوق خود اقداماتی را انجام دهد که در مجله دلتا توضیح داده شده است.

قانون تاخیر در پرداخت اجاره

طبق قانون موجر و مستاجر با توجه به این که نوع اجاره‌نامه عادی یا رسمی باشد، اظهاریه و یا اخطاریه برای مستاجر صادر می‌شود. در واقع در صورتی که قرارداد اجاره در دفاتر املاک منعقد شود سند عادی و اگر در دفتر اسناد رسمی منعقد شود سند رسمی گفته می‌شود. بعد از دریافت اخطاریه یا اظهاریه مستاجر موظف است ظرف مدت ۱۰ روز قسط یا اقساط عقب‌افتاده خود را بپردازد. در صورتی که مستاجر طی این ۱۰ روز اقدام به پرداخت بدهی خود نکند صاحب ملک می‌تواند درخواست مطالبه اجاره و تخلیه ملک را داشته باشد. در این مرحله باز هم درخواست موجر با در نظر گرفتن نوع اجاره‌نامه انجام می‌شود. به این صورت که اگر سند در دفترخانه تنظیم شده باشد موجر می‌تواند به دفترخانه یا اجرای ثبت مراجعه کرده و اگر اجاره‌نامه در دفاتر املاک منعقد شده باشد، به دادگاه مراجعه کند.

عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر

عدم پرداخت اجاره بیش از سه ماه

در صورتی که مستأجر ظرف یک سال ۲ مرتبه در اثر اخطار یا ارسال اظهارنامه اقدام به پرداخت اجاره‌بها کرده باشد و برای بار سوم اجاره‌بها را در موعد مقرر به موجر نپردازد یا آن را به صندوق ثبت پرداخت نکند، موجر می‌تواند از دادگاه درخواست تخلیه کرده و حکم به تخلیه ملک صادر می‌شود. اما گاهی مستاجر ادعا می‌کند که میزان اجاره از ابتدا زیاد تعیین شده است. در این گونه موارد موضوع تعیین میزان اجاره، باید توسط کارشناس رسمی دادگستری بررسی و اعلام نظر کارشناسی شود. شایان ذکر است برای اینکه درخواست تخلیه ملک از سوی موجر اعتبار قانونی داشته باشد باید یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد.
۱. بیش از سه ماه مبلغ اجاره را پرداخت نکرده باشد.
۲. مدت اجاره منقضی شده باشد.
۳. کاری برخلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد.

عدم پرداخت اجاره‌بها

دادخواست تخلیه ملک به دلیل عدم پرداخت اجاره

اگر مبلغ اجاره‌ که مستاجر بدهکار است کم‌تر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است ولی مبلغ بیش از بیست میلیون تومان در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است. شروع رسیدگی، نیازمند دادخواست است که به پیوست دادخواست مدارک زیر ضمیمه می‌شود:
۱. سند مالکیت
۲. اجار‌ه‌نامه
۳. معاینه تحقیق محلی
خواهان (موجر) در متن دادخواست پس از شرح مالکیت خود و رابطه استیجاری با خوانده (مستاجر)‌ ابراز می‌دارد که ملک را به اجاره به خوانده داده است. مستاجر اجاره بهای ملک مذکور را از تاریخ……..تا تاریخ……….معادل……… را علی‌رغم تعهدات قراردادی و استیفای منفعت پرداخت نکرده است و تقاضای صدور حکم به پرداخت اجور معوقه را دارد. اگر سند اجاره رسمی است اظهار می‌کند به دفترخانه مراجعه کرده است و طی……..فقره اخطاریه شماره………..مطالبه اجور را خواسته که به مستتاجر ابلاغ شده است و یا اگر سند اجاره عادی باشد، اظهارنامه ارسال کرده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد اجاره “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. علی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۵ ب٫ظ

    تو این مملکت همیشه قوانین یا به نفع مقصره یا اینقدر دست و پا گیره که زیاندیده بیخیال میشه . طرف یکسال کرایه نمیده و صاحبخونه باید بدوه تا شاید به پولی که از اول باید میگزفت برسه . خیلی از این صاحبخونه ها مستاجر هستن و باید جای دیگه این پولو به عنوان اجاره بدن . لعنت به بی انصافی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۳۴ ق٫ظ

  3. مسعود

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۱۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ب٫ظ

  6. جعفری

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    سپاس ازمطالب مفید سایت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …