خانه های تاریخی قزوین

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خانه های تاریخی در قزوین به‌عنوان جلوه‌گاه معماری ایرانی _اسلامی، گردشگران مشتاق و علاقه‌مند بسیاری را به خود جذب کرده است.
خانه های تاریخی قزوین

اگر تا به حال به قزوین سفر کرده اید، احتمالا اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در این شهر دیده‌اید که در واقع بخشی از یک خانه تاریخی بوده‌اند اما با مرمت به یک اقامتگاه تبدیل شده‌اند. بیش از ۱۰۰ خانه تاریخی در قزوین هم‌اکنون نیاز به مرمت و احیا و و ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاه‌ را دارند . مجله دلتا با معرفی خانه های تاریخی قزوین به روز شده است. با ما همراه باشید.

عمارت کلاه‌فرنگی

عمارت چهل ستون قزوین، معروف به عمارت کلاه فرنگی تنها بنای باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد. این بنا در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور شد. عمارت چهلستون ساختمانی هشت گوش و در دو طبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع بنا شده‌ و نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است.

کاخ چهلستون قزوین

عمارت باغ سپهدار

عمارت‌باغ سپهدار از آثار به جا مانده از دوران قاجار و پهلوی اول و متعلق به “محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی ” بوده و شامل دو طبقه عمارت در باغی پردرخت و محصور با حوض و آب جاری است. در ساخت این بنا از عمارت کلاه فرنگی و مهمانخانه بزرگ قزوین الهام گرفته شده‌ است. الگو برداری از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفوی و قاجاریه نشان دهنده طبع قدرت طلب سپهدار بوده که برای نمایش اقتدار و جایگاه خود در قزوین ساخته است.

آدرس عمارت‌باغ سپهدار: قزوین، انتهای خیابان فلسطین غربی

عمارت باغ سپهدار

خانه فرهنگ امیرکبیر

قزوین در دوران قاجاریه و پهلوی و حتی صفویه شهری برای زندگی شاهزادگان بوده است. عمارت سردار مفخم یا خانه فرهنگ امیرکبیر از دیگر خانه های تاریخی قزوین است که توسط سردار مفخم در دوره قاجار ساخته شد. در گذشته از این بنا به عنوان مدرسه امیرکبیر استفاده می‌شد و امروزه به خانه فرهنگ تبدیل شده است. علاوه بر تزیینات ظریف در درون بنا و گچ‌بری های برجسته، نمای ستون‌دار و پر از پنجره در دو طبقه بر شکوه این بنا افزوده است.

آدرس عمارت سردار مفخم: قزوین، خیابان هلال احمر

خانه فرهنگ امیرکبیر_ عمارت سردار مفخم

خانه بهروزی

جلوه بی‌نظیر معماری قزوین را می‌توان در خانه بهروزی که اکنون به‌عنوان یک اقامتگاه سه ستاره فعالیت می‌کند، دید. این خانه، حیاطی مرکزی و اصلی دارد که دورتادور آن را حیاط های دیگر پر کرده‌اند. داشتن اتاق‌های فراوان و شاه نشین‌های زیبای تابستانی و زمستانی به همراه ایوان موجب شد تا خانه بهروزی به عنوان اقامتگاهی سنتی احیا شود. تجربه اقامت در خانه بهروزی در اتاق‌هایی با سقف های طاقی‌شکل و ایوان‌هایی دارای قوس‌های زیبا لذت‌بخش خواهد بود.

آدرس خانه بهروزی: خیابان نظام وفا، کوچه مسجد شیشه گر، داخل زرگر، بن بست ششم

خانه بهروزی قزوین

خانه خطیبی

خانه خطیبی از خانه های متعلق به دوره قاجاریه و پهلوی اول، با ۳۵۰ مترمربع عرصه و ۴۵۰ متر مربع اعیان در کوچه خطیب شهر قزوین قرار گرفته و هم‌اکنون متروکه است. گچ‌کاری های درون بنا و استفاده از ارسی‌های چوبی با معماری قزوین تطابق داشته و آجرکاری‌های تزئینی و کتیبه‌ای لاجوردی در سردر از مشخصه‌های این خانه سه طبقه است. قرار است خانه خطیبی در سال‌های آینده به یک اقامتگاه تبدیل شود.

آدرس خانه خطیبی: خیابان مولوی گذر صالحیه (جنب بازارچه آقا معصوم سابق)، جنب مسجد آقا معصوم محله قملاق (ماسه زار)، کوچه خطیب، پلاک ۶۷

خانه خطیبی قزوین

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۳۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…