تازه ترین یافته های کرونا

۷
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورد هراس جهانی از این ویروس، گفت: «ما درک می‌کنیم که افراد هراسان و نگران هستند. ترس پاسخ طبیعی انسان به هر تهدیدی است، خصوصا زمانی که تهدیدی باشد که به درستی آن را نمی‌شناسیم.»
ویروس کرونا جدید

تدروس آدانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، اطلاعات تازه‌ای از ویروس کرونا جدید منتشر کرد که برخی از این اطلاعات با برداشت‌های عمومی در مورد این ویروس متفاوت است.در مجله دلتا در مورد این اطلاعات جدید صحبت خواهیم کرد.

افت قابل توجه تعداد موارد تازه ابتلا در چین

 وضعیت شیوع کرونا را «به شکلی فزاینده پیچیده» توصیف کرد و گفت: چین امروز تنها ۱۲۹ مورد تازه ابتلا به این ویروس را گزارش کرده که این رقم پایین‌ترین میزان روزانه ابتلا در چین از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تاکنون است.

وی افزود: «اما هرچه داریم داده‌های بیشتری کسب می‌کنیم، داریم ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن را بیشتر و بیشتر می‌شناسیم.»

کرونا

احتمال انتقال بدون علامت کرونا بسیار اندک است

آدانوم گفت: هرچند کرونا از منظر نشانه‌ها و روش‌های انتقال شباهت‌هایی با آنفولانزا دارد، اما در عین حال اختلافات مهمی هم میان این دو ویروس وجود دارد. به گفته وی، اولین تفاوت میان آنفولانزا و کووید-۱۹ این است که کرونا به آن سادگی که آنفولانزا منتقل می‌شود، قابل انتقال نیست.

وی توضیح داد: «در موارد ابتلا به آنفولانزا، افرادی که مبتلا شده‌اند، اما هنوز بیمار نشده‌اند، عامل عمده انتقال هستند، اما این اتفاق در ارتباط با کووید-۱۹ نمی‌افتد. شواهدی که از چین یافت شده، نشان می‌دهد که تنها یک درصد موارد گزارش‌شده کووید-۱۹ هیچ نشانه‌ای نداشته‌اند و در اغلب آن‌ها هم نشانه‌ها ظرف ۲ روز ظاهر شده است.»

نرخ کشندگی کرونا در جهان ۳.۴ درصد است

او با کم‌اثر دانستن استفاده از روش‌های مربوط به آنفولانزا برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا، از کشور‌های جهان خواست از پروتکل‌های طراحی‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص ابتلا استفاده کرده و داده‌های گردآوری‌شده را با این نهاد به اشتراک بگذارند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: دومین تفاوت میان آنفولانزا و کووید-۱۹ این است که شدت بیماری ناشی از کرونا شدیدتر از بیماری برآمده از آنفولانزا است، آن هم به این دلیل که بدن افراد با ویروس آنفولانزا آشنا است و در برابر آن مصونیت‌هایی دارد، اما کووید-۱۹ ویروس تازه‌ای است و کسی در برابر آن مصون نیست.

وی افزود: «در سرتاسر جهان، حدود ۳.۴ درصد از موارد گزارش‌شده کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که آنفولانزای فصلی به مراتب کمتر از یک درصد از مبتلایان را می‌کشد.»

کرونا

بیش از ۲۰ واکسن در مرحله تست آزمایشگاهی برای پدیده کرونا قرار دارد

به گفته آدانوم، سومین تفاوت میان آنفولانزا و کووید-۱۹اختلاف این است که برای آنفولانزا درمان‌ها و واکسن‌هایی وجود دارد، اما به دلیل تازگی کووید-۱۹، هنوز واکسن یا درمان روشنی برای آن ایجاد نشده است. وی در عین حال گفت که در حال حاضر بیش از ۲۰ واکسن برای کرونا در مرحله تست آزمایشگاهی قرار دارد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، چهارمین تفاوت آنفولانزا و کووید-۱۹ را امکان مهار این ویروس عنوان کرد. وی گفت: «ما از مهار آنفولانزای فصلی حتی حرف هم نمی‌زنیم، چون عملا غیرممکن است. اما در ارتباط با ویروس کرونا جدید ، این کار امکان‌پذیر است. ما در موضوع آنفولانزای فصلی به دنبال یافتن رد [ابتلا]نمی‌رویم، اما کشور‌ها باید در مورد کووید-۱۹ این کار را انجام دهند، چون این کار از [موارد تازه]ابتلا جلوگیری کرده و موجب حفظ جان افراد می‌شود.»

با وجود این اختلافات، از آنجا که شباهت‌هایی میان این دو ویروس وجود دارد، دستکم تحقیقات برای یافتن واکسن و درمان کرونا از صفر آغاز نشده و می‌توان از تحقیقات انجام‌شده در مورد آنفولانزا کمک گرفت.

اختلال در بازار ابزار‌های محافظتی در پی تقاضای بیش از حد و احتکار

افزایش تقاضا، سوء مصرف و احتکار روند تأمین ابزارها، ماسک و لباس‌های محافظ را مختل کرده، ابراز تأسف کرد و گفت: «کمبود این موارد پزشکان، پرستاران و دیگر نیرو‌های درمانی که در خط مقدم قرار دارند را به شکل خطرناکی با کسری تجهیزات برای ارائه خدمات به بیماران کووید-۱۹ روبرو کرده است، چراکه میزان تأمین مواردی مانند دستکش، ماسک‌های پزشکی، دستگاه‌های تنفسی، عینک، محافظ صورت، لباس و پیشبند محدود است.»

پدیده کرونا

وی با بیان اینکه بدون تأمین تجهیزات مورد نیاز نیرو‌های بهداشت و درمان نمی‌توان کووید-۱۹ را متوقف کرد، گفت: در پی هراس از کرونا و افزایش تقاضا، قیمت ماسک‌های جراحی ۵ تا ۶ برابر شده، قیمت ماسک‌های N-۹۵ سه برابر شده و قیمت لباس‌ها هم تا دو برابر افزایش یافته است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ادامه از سودجویی، دستکاری در بازار و بالا بردن قیمت‌ها گلایه کرد و گفت: با وجود ارسال نزدیک به نیم میلیون مجموعه تجهیزات محافظتی به ۲۷ کشور جهان، ذخایر این اقلام در حال ته کشیدن است.
به گفته وی، تنها به صورت ماهان ۸۹ میلیون ماسک و ۷۶ میلیون دستکش آزمایشگاهی برای مقابله با ویروس کرونا جدید نیاز است. آدانوم در پایان با بیان اینکه میزان تولید این تجهیزات در جهان باید حدود ۴۰ درصد افزایش یابد، از دولت‌های جهان خواست تولیدکنندگان را به افزایش تولید تشویق کرده و موانع موجود برای صادرات و واردات این اقلام را از بین ببرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با این بیماری، “کرونا و توصیه های سازمان بهداشت جهانی” را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۴۶ ق٫ظ

    بسیار آموزنده و مفید بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  4. مسعود

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    ممنونم

    پاسخ

  5. مسعود

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  6. رامین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۸ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…