کودک آزاری و مجازات آن

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلیه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگاهداری و‌ سرپرستی کودکان را بر عهده دارند مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را‌ به مقامات قضائی اعلام کنند.
جرم کودک آزاری

دوران کودکی مهم‌ترین دوره‌ی زندگی است، دوره‌ای که در آن رشد و تکامل جسمی و روانی انسان شکل می‌گیرد و هرگونه غفلت در این دوره، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای فرد به‌ همراه خواهد داشت. به همین دلیل در قانون آسیب  رساندن به کودکان جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در مجله دلتا به جرم کودک آزاری و قانون حمایت از کودکان در ایران پرداخته شده است.

جرم کودک آزاری چیست ؟

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی، جرم کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید جسم، روان، سعادت، رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئولیت دارند. در اصطلاح متخصصان، هرگونه آسیب جسمی، روانی، سوءاستفاده‌ جنسی یا بهره‌کشی و عدم رسیدگی به نیازهای انسانی افراد زیر ۱۸ سال توسط افراد دیگر، کودک آزاری تلقی می‌شود.

کودک آزاری

انواع کودک آزاری

کودک آزاری انواع مختلفی دارد و موارد گسترده‌ای وجود دارد که می‌توانند به سلامت جسمی و روانی کودک آسیب وارد کند. جرم کودک آزاری به چهار دسته تقسیم می‌شود.

۱. کودک آزاری جسمی
کودک آزاری جسمی می‌تواند یک تنبیه ساده تا آسیب‌های جسمی شدید منجر به مرگ باشد.
۲. کودک آزاری عاطفی (روانی)
مواردی ازقبیل سرزنش، تحقیر، طرد کردن، ایجاد ترس و نگهداری دور از خانواده از جمله موارد کودک آزاری عاطفی محسوب می شوند.
۳. غفلت (مسامحه)
بی‌توجهی و نادیده گرفتن نیازهای اساسی کودک مانند بی‌توجهی به ظاهر، بی‌توجهی به نیازهای روانی یا عدم توجه به کودکانی که نیازهای خاص دارند، موجب می‌شود تا این آزارها در آینده بر شخصیت‌ کودک تأثیرگذار باشند.
۴. کودک آزاری جنسی
درنهایت کودک آزاری جنسی که مهم‌ترین نوع کودک آزاری محسوب می‌شود، تقریبا می‌تواند بخش‌هایی از تمام آسیب‌ها را شامل شود.

مجازات کودک آزاری

مجازات کودک آزاری

مجازات کودک آزاری با توجه به اعمال ارتکابی متفاوت است. اما طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مجازات کودک آزاری این گونه بیان شده است: 
هرگونه خرید ، فروش ، بهره‌ کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب ‌اعمال خلاف از قبیل قاچاق ، ممنوع و مرتکب؛ حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده ‌به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.
همچنین هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌ گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و‌ مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده میلیون ریال جزای ‌نقدی محکوم می‌شود.
شایان ذکر است کلیه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگاهداری و‌ سرپرستی کودکان را بر عهده دارند مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را‌ به مقامات قضائی اعلام کنند. تخلف از این تکلیف موجب حبس تا شش ماه یا جزای نقدی تا پنج میلیون ‌ریال خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مجازات به کارگیری کودکان؛ مطلب “به کارگیری کودکان جرم است؟” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۶ ب٫ظ

  2. متین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …