چرا زبان سفید می شود؟

۵
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید شما هم متوجه شده باشید که گاهی رنگ زبانتان تغییر می کند و معمولا سفید می شود.
سفید شدن زبان

تغییر رنگ زبان ممکن است نشانه ای از نوعی بیماری باشد. در مجله دلتا به علل سفید شدن زبان اشاره خواهیم کرد.

پوشش سفید و چسبنده زبان چیست؟

انباشت بقایای غذایی، باکتری ها و سلول های مرده که می توانند بین جوانه های چشایی زبان گرفتار شوند، شایع‌ترین دلیل سفید شدن زبان است. این بخش ها با توجه به میزان انباشت مواد، ممکن است به سفید تغییر رنگ دهند.

توصیه بهداشتی اولیه برای جلوگیری و رفع سفیدی زبان

زبان هم به مسواک زدن نیاز دارد. می توانید با برس مسواک یا یک مسواک مخصوص  با حرکات چرخشی و عقب و جلو و همچنین بالا و پایین لایه سفید سطح زبان را پاک کنید .

سفیدی زبان

علل بروز لکه های سفید و گرد روی زبان

لکه های سفید و گرد روی زبان اغلب به سبب کم آبی بدن و یک رژیم غذایی سرشار از شکر مانند، آبنبات، نوشابه و قهوه های شیرین شده، که اسیدیته دهان را تغییر می دهند؛شکل می گیرند. این لکه ها معمولا نادیده گرفته می شوند زیرا موجب ناراحتی خاصی نمی شوند.زمانی که آب بدن به میزان کافی تامین نمی‎شود، بزاق نیز به میزان کافی تولید نخواهد شد. بزاق به تمیز نگه داشتن دهان از طریق هدایت بقایای مواد غذایی به سوی دستگاه گوارش کمک می کند. بدون بزاق کافی، بقایای مواد غذایی می توانند روی زبان باقی بمانند و این شرایط به شکل گیری لکه های سفید روی زبان منجر شود.

سیگار کشیدن، جویدن تنباکو و مصرف الکل می تواند آسیب بلند مدت بر بافت های دهان را موجب شوند. اگر با لکه های سفید مشکوک روی سطح زبان خود مواجه هستید که با تغییرات سبک زندگی از بین نمی روند، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

داروهای استنشاقی، جویدن بیش از حد آدامس و دندان های مصنوعی، استفاده زیاد از قرص های مکیدنی گلو از جمله دیگر مواردی است که می توانند به سفید شدن زبان منجر شوند.افراد مبتلا به آسم یا مشکلات ریه معمولا به جای استنشاق داروهای مرتبط، آن را می بلعند. در این مورد، فرد می تواند سفید شدن زبان را تجربه کند.

سفیدی زبان

زمانی که زبان درد می کند

اما اگر با گذشت زمان سفیدی زبان یا لکه های سفید بهبود نمی یابند،ممکن است نشانه خطر برای سیستم ایمنی بدن باشد. هر فرد در بدن خود دارای میکروب های ناسالم است. سیستم ایمنی بدن فردی با شرایط سلامت مطلوب می تواند با این میکروب ها مبارزه کند. اما زمانی که سیستم ایمنی عملکردی مطلوب ندارد، فرد توانایی لازم برای مبارزه با میکروب های مضر را نخواهد داشت.
سرطان، دیابت و ایدز سه عامل اصلی است که می توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را از کار بیندازند. مجموعه ای از ضایعات سفید رنگ در دهان می تواند به واسطه این بیماری ها شکل بگیرند. این ضایعات پایه ای ملتهب و قرمز رنگ و دردناک دارند.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۰۰ ق٫ظ

  2. مسعود

    ۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۴۴ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…