سوء پیشینه چگونه پاک می‌شود؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آنچه عامه مردم به آن سوء پیشینه کیفری می‌گویند، در حقوق «محکومیت موثر کیفری» نامیده می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فرد بخواهد به استخدام نهاد یا سازمانی درآید و به گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه‌ کیفری نیاز داشته باشد.
پاک شدن سوء پیشینه

برای استخدام در نهاد ها و سازمان ها یا شروع فعالیتی جدید دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری لازم است. به همین دلیل در صورت وجود سابقه کیفری این احتمال وجود دارد که افراد با مشکلاتی مواجه شوند. اما سوء پیشینه در جرائمی خاص و تا  زمانی مشخص باقی می‌ماند و پس از آن از کارنامه شخصی که در گذشته جرمی مرتکب شده است پاک می‌شود. برای اشخاص مهم است که بدانند پاک شدن سوء پیشینه از کارنامه کیفری آن‌ها چه مدت زمان می‌برد. به همین دلیل در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

سوء پیشینه برای استخدام

آنچه عامه مردم به آن سوء پیشینه کیفری می‌گویند، در حقوق «محکومیت موثر کیفری» نامیده می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فرد بخواهد به استخدام نهادهای مختلف کشوری درآید و به گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه‌ کیفری نیاز داشته باشد. در خصوص استعلام سوء پیشینه کیفری باید در نظر داشت که این گواهی به درخواست متقاضی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + ۱۰ صادر می‌شود.

عدم سوء پیشینه

گرفتن عدم سوء پیشینه اینترنتی

امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به هیچ عنوان به صورت اینترنتی امکانپذیر نیست و افراد متقاضی باید شخصا به دفاتر مذکور مراجعه و پس از انجام مراحل و ارائه مدارک، این گواهی برای آنان از طریق پست ارسال می‌شود. 
به عبارت دیگر اگر از فردی گواهی عدم سوء پیشینه درخواست شود او باید با مراجعه به دفاتر الکترونیک خدمات انتظامی یا پلیس + ۱۰ و با در دست داشتن مدارک لازم صدور این گواهی را از دفاتر مذکور درخواست کند.

مدت زمان لازم برای پاک شدن سوء پیشینه

محکومیت قطعی کیفری در برخی جرائم عمدی موجب محرومیت محکوم از حقوق اجتماعی می‌شود و پس از انقضا و پایان مدت تعیین شده و اجرای حکم، سوءپیشینه کیفری از بین می‌رود. این جرائم به شرح زیر است.
۱.محکومان به قطع عضو در جرایم مشمول حد، پنج سال پس از اجرای حکم
۲ ـ محکومان به شلاق در جرائم مشمول حد، یک سال پس از اجرای حکم
۳ ـ محکومان به حبس تعزیری بیش از سه سال، دو سال پس از اجرای حکم
شایان ذکر است؛ چنانچه اجرای مجازات اعدام به هر دلیلى متوقف شود، در این صورت آثار تبعی آن که سوءپیشینه را هم شامل می‌شود، پس از انقضای هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم رفع می‌شود و در سابقه درج نخواهد شد.
غیر از موارد یادشده، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، ولی در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌شود، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات که در این صورت در گواهی‌های صادره ذکر خواهد شد.

سوء پیشینه

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به ترتیب زیر است.

۱. مراجعه متقاضی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

۲. ارائه مدارک لازم: اصل شناسنامه، اصل کارت ملی فرد متقاضی، عکس بیومتریک با مشخصات معین، معرفی‌نامه از محل کار یا تکمیل فرم درخواست، کد پستی
۳. پرداخت هزینه‌های لازم برای صدور گواهی عدم سوءپیشینه
۴. تکمیل فرم درخواست گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه آن به دفتر خدمات انتظامی

در نهایت بعد از اقدامات مذکور و پرداخت هزینه پست گواهی عدم سو ءسابقه پس از چند روز به آدرس متقاضی ارسال می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه اعتراض به رأی دادگاه، مطلب “اعتراض به رای دادگاه ؛ چرا و چگونه؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …