استفاده تجاری از مکان های مسکونی

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مواردی که از ملک مسکونی استفاده تجاری یا اداری می‌شود، شهرداری به‌ عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌کند.
جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

یکی از اختلافاتی که بین مردم با یکدیگر و یا با شهرداری بروز می‌کند درخصوص نحوه استفاده از اماکن مسکونی است و در واقع بدون مجوز کاربری مسکونی، ساختمان به تجاری تغییر داده می‌شود. طبق قانون چنانچه برخلاف مفاد پروانه ساختمانی، در منطقه مسکونی، محل تجاری و یا اداری دایر شود شهرداری موضوع پیگیری می‌کند. در مجله دلتا به بررسی جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی پرداخته شده است.

جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

در این گونه موارد اگر استفاده تجاری از ملک مسکونی جزء مشاغلی که در قانون برای آن‌ها استثناء در نظر گرفته شده مانند مطب پزشک که می‌تواند در واحد مسکونی دایر شود، محسوب نشود، شهرداری به‌ عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و سپس به طرف مقابل موضوع را ابلاغ می‌کند تا ظرف ۱۰‌ روز توضیحات و پاسخ خود را به کمیسیون به طور کتبی اعلام کند. در صورتی که برای کمیسیون ثابت شود که از مکان مسکونی به‌ عنوان مکان تجاری و کسب و پیشه استفاده می‌شود با تعیین مهلت مناسب که حداکثر ۲ ماه است، در مورد تعطیلی محل مزبور ظرف یک ماه تصمیم‌گیری می‌کند و این تصمیم به وسیله مأمورین شهرداری اجرا می‌شود.

استفاده تجاری از ملک مسکونی

اجاره ملک مسکونی برای کسب و پیشه

چنانچه فردی ملک مسکونی‌‌ را به دیگری اجاره دهد و مستأجر از آن مکان برای امور تجاری استفاده کند، باز هم موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌شود. در واقع با اثبات تخلف چه این عمل توسط مالک و چه مستأجر صورت گیرد کمیسیون در مورد تعطیلی محل کسب و کار و تجارت تصمیم خواهد گرفت. در صورتی که مالک یا مستأجر متخلف پس از تصمیم شهرداری مبنی بر تعطیلی محل کسب، از تعطیل کردن آن خودداری کند، محل کسب توسط مأمورین شهرداری تعطیل می‌شود و کسی که با علم و آگاهی از این تصمیم و تعطیلی محل، از آن برای تجارت استفاده کند به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و جزای نقدی محکوم و محل کسب دوباره تعطیل خواهد شد.

پارکینگ مسکونی یا زیر زمین برای کسب و کار مجاز است؟

تغییر کاربری تبدیل انباری، زیرزمین یا پارکینگ مسکونی به محل کسب و پیشه که در پروانه ساختمانی به‌ عنوان انباری یا پارکینگ ذکر شده تخلف بوده و موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری “تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  2. بزرگی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

    کاربردی بود سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …