خواص پیازچه

۳
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا بیشتر افراد از پیازچه به‌عنوان چاشنی غذایشان استفاده می‌کنند و خواص پیازچه و ویژگی‌های فوق‌العادهٔ آن را در کنار مواد غذایی دیگر نادیده می‌گیرند
خواص پیازچه

پیازچه با اسامی مختلف مثل پیاز بهاره، پیاز سبز، پیاز ولز (نام منطقه‌ای در انگلستان) و آلیوم فیستولوزوم (Allium fistulosum) شناخته می‌شود. پیازچه در سراسر دنیا کاشته و مصرف می‌شود، اما درواقع بومی چین است.در مجله دلتا در مورد ۶ خواص پیازچه صحبت خواهیم کرد.

گیاه پیازچه یک ساقهٔ بلند سبز و یک پیاز سفید باریک دارد و قبل از اینکه قسمت پیاز آن بزرگ شود، برداشت می‌شود و همین موضوع پیازچه را از سایر اعضای این خانواده متمایز می‌کند. اما پیاز بهاره کاملا رشد می‌کند و اندازه‌ پیاز آن بزرگ‌تر است و عطر و طعم بیشتری دارد.

پیازچه

خواص پیازچه برای سلامتی

۱. کمک به کاهش وزن

اگر درپی کاهش وزن هستید، این سبزی لذیذ را از دست ندهید.میزان کمِ کالری و مواد غذایی زیاد، پیازچه را به یکی از گزینه‌های عالی برای رژیم‌های غذایی تبدیل می‌کند. میزان فیبر موجود در پیازچه بسیار بالاست و با داشتن ۳۲ کالری می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانهٔ شما به فیبر را تأمین کند. فیبر برای مدت طولانی‌تری به شما احساس سیری می‌دهد؛ در نتیجه کمتر گرسنه می‌شوید و با این روش به کاهش وزن‌ کمک می‌کند.

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که پیازچه با یک سری از ژن‌های مربوط به چاقی در ارتباط است. مصرف چندهفته‌ای پیازچه سبب کاهش وزن و کوچک‌شدن سلول‌های چربی می‌شود.استفاده از پیازچه  همراه سایر مواد غذایی کم‌کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات یکی از روش‌های ساده برای کنترل وزن است.

۲. کمک به انعقاد خون

پیازچه سرشار از ویتامین k است. درواقع نصف فنجان پیازچه نیاز روزانهٔ شما به ویتامین k را برآورده می‌کند. نقش حیاتی ویتامین k  در انعقاد خون شناخته شده است. کمبود ویتامین k می‌تواند سبب ایجاد علائمی مثل کبودی و خونریزی شود که معمولا در لثه و بینی اتفاق می‌افتد.

پیازچه

۳. تقویت سیستم ایمنی

پیازچه با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. مواد موجود در پیازچه در درجهٔ اول میزان سلول‌های خاص سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.همچنین دارای میزان بالایی از ویتامین سی (C) است. غذاهای مانند پیازچه که حاوی بسته‌های آنتی‌اکسیدانیِ ویتامین C است، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و از عفونت جلوگیری می‌کنند.

۴. افزایش سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از مشکلات عمده انسان در دنیا است که می‌تواند منجر به مرگ شود.از خواص قابل توجه پیازچه عصارهٔ آن است که می‌تواند به‌طور چشمگیری عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی مانند تری‌گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.مطالعهٔ دیگری در تایوان نشان داده که عصارهٔ پیازچه به بهبود جریان خون کمک می‌کند.علاوه‌ براین با توجه به این که حاوی مقدار زیادی ویتامین k است از قلب شما نیز محافظت می‌کند.

۵. بهبود سلامت استخوان

ویتامین k موجود در پیازچه به تقویت استخوان‌ها کمک میکند. ویتامین k با افزایش تولید پروتئین خاص مورد نیاز برای حفظ کلسیم استخوان و افزایش تراکم استخوان سبب افزایش سلامت استخوان می‌شود. ویتامین k پیازچه در ترکیب با کلسیم و ویتامین دی (D) عملکرد بهتری دارد.

پیازچه

۶. احتمال توقف رشد سرطان

ترکیبات موجود در پیازچه می‌تواند به کاهش رشد انواع خاصی از سرطان کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف مدام پیازچه خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی پیازچه

از دیگر خواص پیازچه میزان کالری پایین آن است که دارای مقدار مناسبی از ویتامین k، فیبر رژیمی، ویتامین C، ویتامین A و فولات است.

هشدار برای مصرف پیازچه

افرادی که به پیاز حساسیت دارند ممکن است به پیازچه واکنش‌های شدید نشان دهند. علائم حساسیت به پیاز شامل تنفس‌های کوتاه، استفراغ، خس‌خس سینه، خارش یا سوزش پوست است.

افرادی که از وارفارین یا سایر داروهای رقیق‌کنندهٔ خون استفاده می‌کنند، باید مراقب مصرف پیازچه باشند. وارفارین دارویی است که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  2. بزرگی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۵۰ ب٫ظ

    پرخاصیت و مفید

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۰۶ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…