ضوابط کوچه‌ های بن بست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر کوچه‌ها طبق قانون جزء اماکن عمومی تعیین شوند، مسدود کردن کوچه غیرقانونی است، اما باید دید این امر در خصوص کوچه بن بست هم صدق می‌کند یا خیر.

گاهی ساکنان برخی کوچه‌ها با کشیدن زنجیر یا ایجاد موانع ورودی، کوچه‌های خود را می‌بندند. باید دانست که بستن کوچه‌هایی که جزء  ملک عمومی است، جرم محسوب می شود. ملک عمومی، ملکی است که مالک ندارد، متعلق به همه مردم است و کسی حق ایجاد محدودیت در استفاده عموم  از آن را ندارد. در این مقاله در خصوص ضوابط کوچه های بن بست و همچنین پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در کوچه‌های بن بست پارک کرد توضیح داده شده است. در ادامه با دلتا همراه باشید.

بستن ملک عمومی جرم است

نقشه کوچه‌، خیابان‌ و یا بن‌بست‌ باید بر اساس قانون نحوه خرید بناها و اراضی مورد نیاز شهرداری‌ها و طبق نقشه راهنمای شهرها که شهرداری آن را تائید و به تصویب وزارت کشور و استانداری همان استان می‌رساند، ترسیم و حدود آن مشخص شود. یعنی محدوده املاک موجود در شهر بر اساس نقشه شهر مشخص می‌شوند. بنابراین زنجیر بستن کوچه‌ها و ایجاد سد معبر مکان های عمومی غیر قانونی است اما باید دید این ضوابط در خصوص کوچه های بن بست هم صدق می‌کند یا خیر.

مطلب پیشنهادی:  شرایط ازدواج زن مطلقه چیست؟

کوچه های بن بست

پارک خودرو در کوچه بن بست

متأسفانه قانون در این خصوص تصریح نکرده است اما کوچه‌های بن بست تفاوت اساسی با کوچه‌های باز دارند. بر اساس نظریات اکثر حقوقدانان، کوچه بن بست فقط مختص استفاده ساکنان همان کوچه است . کارشناسان حقوق معتقدند: کوچه‌هایی که آخر آن‌ها مسدود نیست به عموم مردم واگذار شده و در شمار اموال عمومی است هر چند که در املاک خصوصی احداث شده باشد. اما کوچه‌های بن‌بست، جزء اموال عمومی محسوب نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت پارک خودرو در کوچه‌های بن‌بست برای افرادی که ساکن آن کوچه نیستند مجاز نیست .

ضوابط کوچه های بن بست

طبق قانون مدنی، هیچ کس نمی‌تواند خیابان‌های عمومی و کوچه‌هایی را که آخر آن‌ها مسدود و بن‌بست نیست تملک و تصرف کند. بنابراین، ساکنان کوچه های بن‌بست می‌توانند تردد در کوچه را کنترل کنند. زیرا بر اساس قانون مدنی این کوچه‌ها در تملک ساکنان آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …