برگ سبز همان سند مالکیت خودرو است؟

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برگ سبز خودرو که روی آن عبارت «سند مالکیت وسیله نقلیه» ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و براساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می‌شود.
برگ سبز خودرو

برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است یا خیر، این پرسشی است که موجب ابهام افراد در معاملات خودرو شده است. به همین منظور در مجله دلتا برای آشنایی در خصوص این که برگ سبز خودرو دارای اعتبار بیشتری است یا سند مالکیت توضیح داده شده است.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز که روی آن عبارت «سند مالکیت وسیله نقلیه» ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و بر اساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می‌شود. به دلیل آن ‌که رنگ این برگه سبز روشن است، در بین مردم به برگ سبز شهرت یافته است.
از جمله اطلاعات مندرج در برگ سبز خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•مشخصات مالک؛ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس

•مشخصات خریدار؛ نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ تولید یا تاریخ تاسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه

•مشخصات وسیله نقلیه؛ نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، حجم سیلندر، شماره شاسی، شماره وسیله نقلیه (VIN)

برگ سبز خودرو معتبر است

سند خودرو چیست؟

هنگامی که یک خودرو صفر کیلومتر از طریق شرکت‌های خودروسازی یا واردکنندگان وسایل نقلیه خریداری می‌شود، سندی که معمولاً برگ کمپانی نام دارد به خریدار ارائه می‌گردد. این برگه حکم سند مالکیت خودرو را دارد، اما در صورت خرید خودرو دست دوم؛ لازم است پس از تعویض پلاک و صدور برگ سبز با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، نسبت به تعویض سند خودرو اقدام شود.

تفاوت‌ برگ سبز خودرو و سند مالکیت

در برگ سبز اطللاعات کاملی از مالک خودرو و مشخصات وسیله نقلیه قید شده، اما این برگ سند قانونی خودرو محسوب نمی‌شود و فقط سند مالکیت پلاکی است که روی خودرو نصب شده است. مثلاً ممکن است هر فرد مالک چندین پلاک باشد اما خودرویی به نام وی ثبت نشده است. اما طبق قانون سند رسمی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه محسوب می‌شود. در واقع موضوع سند مالکیت خودرو، فراتر از خرید و فروش خودروهای شخصی است. به طور مثال مالکیت وسایل نقلیه عمومی، مانند کامیون‌ و اتوبوس‌… مثل یک ملک، به صورت اشتراکی بوده و می‌توان با خرید یک یا چند دانگ از یک اتوبوس یا کامیون، در مالکیت آن شریک شد. همین امر اهمیت ثبت سند رسمی از سوی مالکان را دو چندان می‌کند.

برگ سبز خودرو و سند مالکیت

برگ سبز یا سند رسمی؛ کدام معتبرتر است؟!

برای پاسخ باید به دو قانون در این خصوص اشاره شود.
۱. ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین‌نامه اجرایی:
بر اساس این ماده کلیه نقل و انتقالات خودرو به‌ موجب سند رسمی انجام می‌شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلف‌اند قبل از مراجعه به دفاتر ثبت ‌اسناد رسمی به یکی از شعب راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و ضمن پرداخت دیون معوق خودرو، فک پلاک، تعویض پلاک کرده و برگ سبز خودرو خود را از راهور دریافت کنند.
۲. ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی:
کلیه اسنادی که در اداره ثبت و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم ‌شده باشد، رسمی است.
با توجه و استناد به همین قوانین و مقررات موجب شد کلیه نقل و انتقالات خودرو با دو سند معتبر یعنی برگ سبز خودرو از راهور و سند مالکیت خودرو از دفاتر ثبت‌ اسناد رسمی انجام شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پس از خرید خودرو علاوه بر برگه سبز برای تهیه سند مالکیت آن نیز اقدام شود و در واقع خریدار برای وسیله نقلیه خود هر دو سند را تهیه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فک پلاک خودرو “فک پلاک خودرو ؛ چه شرایطی دارد؟” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

  2. شهاب

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    باسلام احتمالا این مقاله توسط یکی از دفتر استاد رسمی تهیه شده است . این سردفتران نمی خواهند که قبول کنند برگ سبز برای اثبات مالکیت کافی است . چرا که اتومبیل یک وسیله نقلیه است نه بیشتر . آیا برای دوچرخه نیز باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنیم ؟ برای اسکوتر و … چی ؟ بنابراین همان برگ سبز برای شناسایی مالک پلاک کافی بوده و پرداخت سایر هزینه ها توسط خریدار یا مالک هزینه اضافی محسوب می گردد.

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    هر دو مدرک باید باشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …