اما و اگر های ویروس کرونا

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چشم امید به بهار دوخته شده‌ است که با آمدن آن و افزایش دما همه چیز بهتر شود و ویروس جدید کرونا رفتاری مانند آنفولانزا از خود نشان دهد، همانگونه که موج ابتلا به آنفولانزا هر ساله با گذشت زمستان فرو می‌نشیند. اما این امیدواری چه قدر به واقعیت نزدیک است؟
ویروس کرونا

ویروس‌شناسانی مانند توماس پیچمان معتقدند که هنوز نمی‌توان گفت آیا این ویروس رفتار مشابهی چون دیگر ویروس‌های شناخته شده از خود نشان می‌دهد یا خیر، زیرا “هنوز این ویروس را نمی‌شناسیم”. در مجله دلتا از اما و اگر های کرونا بخوانید.
پیچمان ویروس‌شناس مولکولی است و در مرکز پژوهش‌های عفونی تجربی و بالینی Twincore در هانوفر آلمان فعالیت می‌کند. او در مورد “آران‌ای” ویروس‌ها که برای نمونه ویروس “هپاتیت سی” هم از آن دسته است، تحقیق می‌کند. ویروس کووید ۱۹ هم جزو همین گروه است.

ویروسی که برای بدن ما غریبه است

پیچمان می‌گوید: «طبق داده‌هایی که از چین داریم، می‌توان نتیجه گرفت که این ویروس تنها یک بار از حیوان به انسان منتقل شده و از آنجا شیوع پیدا کرده است.»برخلاف دیگر ویروس‌های آنفلوانزا، سیستم ایمنی ما برای شبیخون عامل بیماری کرونا آماده نبوده است.
به گفته‌ این پژوهشگر یکی از علت های گسترش سریع این ویروس شرایط خارجی، از جمله درجه دمای هواست. پیچمان می‌گوید، وضعیت مطلوب برای ویروس‌های تنفسی، یعنی آن دسته از ویروس‌هایی که در مجاری تنفسی پخش می‌شوند، به ویژه در دمای پایین مهیاست.ویروس‌ها در دماهای پایین ثبات بالایی دارند. همانند مواد خوراکی که در یخچال برای مدت طولانی‌تری قابل نگهداری است.

ویروس کرونا

بنابراین هرچه دمای هوا بیشتر باشد، شرایط برای بسیاری از ویروس‌ها سخت‌تر می‌شود. به گفته‌ این پژوهشگر به دلیل ساختار ویژه‌ ویروس کرونا که توسط یک لایه چربی احاطه شده است، این ویروس نسبت به گرما مقاوم نیست و با افزایش دما صدمه می‌بیند. او برای مقایسه به ویروس‌های دیگر مانند “نوروویروس ” اشاره می‌کند که به دلیل وجود پروتئین‌ها و ژنوم، در مقایسه با ویروس کرونا، نسبت به گرما به مراتب مقاوم‌تر است.

اگر به ویروس‌های دیگر مانند ویروس تب دنگی نگاه کنیم می‌بینیم که شیوع این ویروس‌ها بیش از همه در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است. دلیل این مسئله اما علاقه‌ این ویروس‌ها به گرما نیست. مناطق گرم، محیط مناسب زندگی پشه‌های ناقل ویروس تب دنگی است. به گفته‌ پیچمان در این نمونه این نه دما بلکه حشره‌ ناقل است که نقش اصلی را در گسترش بیماری بازی می‌کند.
رطوبت عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر انتقال ویروس‌های مجاری تنفسی می‌گذارد. اگر یک عطسه‌ قوی پاتوژن‌ها را به بیرون از مجاری تنفسی هدایت کند، بیماری‌زاها در هوا معلق می‌مانند. پیچمان می‌گوید: «در روزهای سرد و خشک زمستانی این قطره‌ها به همراه ویروس‌هایی که حمل می‌کنند، برای مدت زمان بیشتری در مقایسه با زمانی که رطوبت هوا بالاست در محیط می‌مانند.»

این مساله به انتشار ویروس‌ها سرعت می‌بخشد

از نخستین تماس با ویروس تا پدیدار شدن نخستین نشانه‌های بیماری گاهی چند هفته طول می‌کشد. طول این دوره نهفتگی بسته به ویژگی‌های ویروس متغیر است.

ویروس کرونا

مزیتی که زنان دارند: کروموزوم ایکس و استروژن است

در مورد ویروس کرونا هم آمار نشان می‌دهد که وضع زنان از مردان بهتر است: نرخ مرگ ومیر مردان بر اثر این ویروس    ۸/۲ درصد و به مراتب بالاتر از مرگ و میر در زنان است که به ۷ / ۱ درصد می‌رسد.به گفته‌ پیچمان، این مساله از یک سو علت ژنتیکی دارد. این محقق می‌گوید برخی از ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی برای مثال ژن‌هایی که مسوول شناسایی پاتوژن‌ها در بدن هستند، روی کروموزوم ایکس رمزگذاری شده‌اند. زنان به دلیل دارا بودن این کروموزوم در این مسئله نسبت به مردان از مزیت برخوردارند.
دلیل دیگر کمتر بودن میزان مرگ و میر در زنان در مقایسه با مردان در اثر ابتلا به این ویروس، هورمون جنسی استروژن است که به زنان کمک می‌کند در برابر بیماری‌های ویروسی از خود دفاع کنند. به گفته‌ پیچمان، «برخی از ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی در جایی که ژن فعال می‌شود، ناحیه‌ اتصالی برای هورمون استروژن دارند. یعنی این ژن‌ها با هورمون هم کنترل می‌شوند».

شاید با آمدن بهار فصل کرونا هم در نیمکره‌ شمالی زمین به سر بیاید. به گفته‌ سازمان بهداشت جهانی اما بیش از ۲۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹ در استرالیا و یک مورد در برزیل گزارش شده است؛ یعنی در نیمکره‌ جنوبی، جایی که تازه زمستان شروع می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با این بیماری، “کودکان هم کرونا میگیرند؟” را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

  2. امین عظیمی

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۱ ق٫ظ

    من قبل از انتخابات به چند نفر مسافر خارجی که اهل نیجریه بودن مترجم بودم حدودا ۳ روز بعد اینکه اینا رفتن بعد سه روز من درد عظلانی گرفتم تمام بدنم خسته بود عظله های دوتا دستام درد میکرد ولی تب نداشتم خیلی خسته بودم درد شکم داشتم نمیدونم ویروس کرونا بود یانه طوری عظله های بدنم درد میکرد انگاری دویست کیلو پرس سینه زده بودم هیچ جای سردی هم نرفته بودم اصلا سرما خورگی نبود چون الان ۲۸ سالمه خیلی سرما خورد ام ایت یکی فرق میکرد تنگی نفس نداشتم ولی سنگینی در شش هام احساس میکردم هیچ جا نرفتم خونه نشستم از این شاه معجون که از سیزده گیاه و زنجفیل و عسل و… درست کردم دو روز خوردم درست شدم. خواهش میکنم با من تماس بگیرید من از این شاه معجون درست کنم بدم بدین به مریض ها مردم گناهه

    پاسخ

  3. امین عظیمی

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ق٫ظ

    با سلام . من دانشجوی داروسازی بودم به دلایل مشکلات مالی ترک تحصیل کردم خودم هم بچه شهرستان خویم من یه درمان برا بیماری کرونا ویروس دارم یه معجونی درست کردم که از سیزده گیاه درست میشه درمان صددرصد کرونا چربی ویروس رو میسوزونه حاظرم با شرط کامل این داروی گیاهی امتحان بشه ولی هیچ کس تو ایران تحویل نمیگیره این حرفارو. این شاه معجون سیستم دفاعی بدن رو به نقطه ی صد درصد میرسونه من ضمانت میدم جواب میده اگه روی چند مریض امتحان بشه.

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۵:۱۳ ب٫ظ

    کرونا هم بین زن و مرد تبعیض گذاشته!

    پاسخ

  5. علی فومتی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۲۵ ب٫ظ

    ممنون اززحمات شما که به اطلاعات عمومی و بهداشتی مردم تلاش می کنید لطفا از ورزش های درون خونه با توجه به وضعیت موجود مطلب بگذارید ممنون میشم
    با تشکر

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…