بازار ملک از نگاه مطبوعات – ۱۳ شهریور ۹۶

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
2017 09 04 14 51 26 بازار ملک از نگاه مطبوعات - 13 شهریور 96

روزنامه دنیای اقتصاد – هشدار تسهیلاتی به خریداران آپارتمان‌های میانسال

رغبت به خرید آپارتمان‌های نوساز و واحدهایی با سن بنای کمتر از ۱۰ سال، همواره بیش از آپارتمان‌های کهنه‌ساز است، با این حال به دلیل خاصی، آپارتمان‌های ۱۰ تا ۱۵ سال ساخت در تهران از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

این گروه از آپارتمان‌ها اگرچه سن بنای نسبتا بالایی دارند، اما همچنان در زمره آپارتمان‌هایی به شمار می‌روند که امکان اخذ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن را از دست نداده‌اند و در عین حال در قیاس با آپارتمان های نوساز قیمت بسیار مناسب تری دارند. این واحد ها از نظر قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از واحدهای نوساز هستند.

براساس مقررات، این تسهیلات با شرط حداکثر ۱۵ سال ساخت برای بنا، قابل پرداخت است؛ به این ترتیب خانه‌ اولی‌هایی که تاکنون از امتیاز دولتی وام مسکن استفاده نکرده‌اند، می‌توانند با اخذ این تسهیلات نسبت به خرید واحدهای ۱۰ تا ۱۵ ساله اقدام کنند.

در این بین، خریداران مسکن که قصد استفاده از صندوق یکم برای خرید آپارتمان‌های میانسال را دارند، لازم است دقت نظر لازم را درباره سن واقعی بنا داشته باشند و هشدار تسهیلاتی را جدی بگیرند.

براساس مقررات موجود، سن ساختمان بر اساس تاریخ صدور پروانه محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که تصور نادرست عموم این است که تاریخ صدور گواهی پایان‌ کار مبنای محاسبه سن ساختمان است.

به این ترتیب متقاضیان خرید آپارتمان که به کمک تسهیلات صندوق یکم مسکن تامین مالی می‌کنند، باید قبل از امضای مبایعه ‌نامه یا هر سند تعهد‌آور دیگری، با مشاهده مدارک ساختمان از این که سن ساختمان حداکثر ۱۵ سال است، اطمینان حاصل کنند.

روزنامه جهان صنعت – رشد ۶۸ درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن در مرداد‌ ماه

حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در مرداد امسال به ترتیب ۶۸ و ۳۵ درصد افزایش یافت.

نگاهی به آمار معاملات صورت‌گرفته در ۲۲ روز کاری مرداد ماه در بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد که تعداد و ارزش دادوستدها نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب ۲۱ و ۲۸ درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که حجم مبادلات فرابورس در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

همچنین در ماه گذشته به طور میانگین روزانه ۲۰۲ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دادوستد شده است.

به این ترتیب در یک ماه، ۴ هزار و ۴۵۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در ۶۴۸ هزار نوبت، میان سهامداران دست به دست شده است.

همچنین نگاهی تفکیکی به بازارهای چندگانه فرابورس حاکی از آن است که ارزش مبادلات در اکثر بازارها با رشد و حجم مبادلات با کاهش همراه شده است.

در این میان، بازار دوم عملکرد مثبتی از خود نشان داد و درحالی ارزش معاملات این بازار ۹۲ درصد رشد کرد که رقم حجم مبادلات صورت‌گرفته در آن تنها شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در مجموع بازارهای اول و دوم در ماه گذشته ۲۶۸۴ میلیون سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال معامله شده است.

در بازار پایه نیز یک هزار و ۶۸۹ میلیون سهم دست به دست شده است که ارزش این مبادلات به بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می رسد.

روزنامه مردم سالاری – بازدهی ۴۰ درصدی بخش مسکن در ۴۰ سال گذشته

متوسط بازدهی بخش مسکن در ایران طی ۴۰ سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده که رکود بی سابقه چند سال اخیر باعث افت شدید این نرخ شده است.

در شرایطی که بازدهی بلند مدت سرمایه در بخش مسکن ۴۰ درصد است، این نرخ هم اکنون به حدود منفی ۱۴ درصد رسیده که علت اصلی آن رکود چهار – پنج ساله این بخش عنوان می شود.

بخش مسکن از اوایل سال ۱۳۹۱ به دنبال حباب قیمت وارد طولانی ترین دوره رکود خود بعد از انقلاب شد که هنوز ادامه دارد.

بازار مسکن همواره به دلیل تقاضای بالا، دارای رشد مناسبی بوده است؛ اما در چند سال اخیر رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد که متأثر از روند رشد جمعیت، کاهش بعد خانوار، رشد خانوارهای تک نفره، تغییرات اقتصادی و حتی مسائل فرهنگی است.

روزنامه آسیا – اتفاق خاصی در بازار مسکن با کاهش نرخ سود نمی‌افتد

افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای مسکن در گفت‌و‌گو با رادیو، درباره این که کاهش نرخ سود بانکی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد گفت: مسلم است که کاهش سود بانکی جذابیت نگه داشتن سرمایه در بانک را کم می‌کند و این سرمایه به دنبال جایگزین دیگری است؛ اما تحلیل بنده این است که این تأثیر بیشتر از این که روی خرید و فروش مسکن تأثیرگذار باشد، روی قیمت اجاره‌بها مؤثر خواهد بود؛ کما این که اکنون نیز مشاهده می‌شود که مالکان بیشتر به سمت افزایش بها به جای گرفتن رهن حرکت می‌کنند.

عضو سابق شورای مسکن گفت: اکنون بازار خرید و فروش در رکود به سر می‌برد و علت این رکود قیمت بالای مسکن است که تقاضا را پایین آورده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه سیاستی رونق را به بخش مسکن باز خواهد گرداند گفت: سیاست های بانکی به تنهایی قادر نیست رونق را به این بخش بازگرداند و احتیاج به سیاست های مکمل دارد؛ مثلا باید با سوداگری در بخش مسکن مبارزه کرد و این باعث بازگشت رونق به بخش مسکن می‌شود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…