پاسپورت جعلی و جرم استفاده از آن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسپورت جزء اسناد رسمی یک کشور است، به همین دلیل نمی‌توان آن را خرید و فروش کرد. بنابراین هر پاسپورتی که به فروش می‌رسد، دزدی یا جعل است و اگر شخص استفاده‌کننده موفق شود با استفاده از گذرنامه جعلی اجازه اقامت بگیرد این مجوز باطل است.
گذرنامه جعلی

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ها برای اتباعشان صادر می‌شود و با این مدرک کشوری از کشور دیگر مجوز ورود اتباعش به خاک آن کشور را درخواست می کند. اگر کسی بدون پاسپورت یا با پاسپورت شخص دیگری و یا پاسپورت جعلی از کشور خارج شود مجرم شناخته می‌شود. حتی در برخی موارد جرم جعل گذرنامه ممکن است با جرائم دیگری همراه باشد. مثلاً شخصی پاسپورتی را جعل می‌کند و به واسطه­ آن از کشور خارج می‌شود، که در این صورت وی مرتکب سه جرم جعل پاسپورت، استفاده از سند مجعول و خروج غیر قانونی از کشور شده است. به همین منظور در مجله دلتا به جرم و مجازات استفاده از پاسپورت یا گذرنامه جعلی پرداخته شده است.

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت یکی از مدارک شناسایی افراد است که از طرف دولت برای اتباع خود که اقامت آن کشور را دارند صادر می‌شود. زمانی که شخص پاسپورت می‌گیرد یعنی او از دولت مجوز خروج از مرزهای کشور و همچنین بازگشت به کشور را دریافت می‌کند. پاسپورت جزء اسناد رسمی یک کشور است، به همین دلیل نمی‌توان آن را خرید و فروش کرد. بنابراین پاسپورتی که فرو خته می‌شود، دزدی یا جعل است. و اگر شخص استفاده‌کننده موفق شود با استفاده از پاسپورت جعلی اجازه اقامت بگیرد این مجوز باطل است.

پاسپورت جعلی

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

همانطور که اشاره شد در قانون برای استفاده از گذرنامه جعلی جرم و مجازات پیش‌بینی شده است. اما باید در نظر داشت با توجه به انواع جرائمی که در ارتباط با خروج غیر قانونی از کشور وجود دارد نوع و میزان کیفری که قانون برای فرد متخلف در نظر گرفته، متفاوت خواهد بود.  جرائم و مجازات‌های جعل پاسپورت به شرح زیر است :

۱. جرم ورود و خروج غیر قانونی از کشور

هر شخصی برای خروج از کشور به صورت قانونی باید گذرنامه دریافت کند و هیچ‌ یک از اتباع نمی‌تواند بدون دریافت گذرنامه از کشور خارج شود در غیر این صورت به مجازات دو تا شش ماه یا پرداخت جریمه نقدی و یا هر دو محکوم می‌شود.

۲. استفاده از گذرنامه جعلی

جرم استفاده از گذرنامه­ جعلی؛ یعنی شخص با استفاده از گذرنامه­ مجعول به جای گذرنامه­ حقیقی اقدام به خروج از کشور کند که مجازات آن حبس تعزیری یک تا سه سال و یا جزا نقدی از پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال است. مگر آن که جرم مذکور مشمول قوانینی شود که مجازات آن‌ جرائم  نیز در قانون، شدیدتر باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مراحل تعویض گذرنامه مخدوش مطلب “تعویض گذرنامه مخدوش” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …