تقویت ریه و دستگاه تنفسی

۴
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سلامت ریه‌ها و سیستم تنفسی بدن حیاتی است و نباید از آن غافل شد. در این مطلب راهکارهایی را برای تقویت ریه به شما می‌گوییم.
تقویت ریه

هیچکس نمی‌تواند حیاتی بودن سیستم تنفسی بدن و اهمیت بالای سلامت ریه‌ها را انکار کند. دستگاه تنفسی که از مجاری هوایی، ریه‌ها و عضلات و رگ‌های خونی متصل به آن‌ها تشکیل شده است، اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن  می رساند که این کار انجام شدن فعالیت‌ها و عملکر‌دهای دیگر بدن را ممکن می‌سازد؛ بنابراین وقتی مشکلی در سیستم تنفسی فرد رخ می‌دهد، تمام بدن با مشکل و اختلال مواجه می‌شود. راهکار‌های زیادی برای تقویت ریه و سیستم تنفسی بدن وجود دارد که در این مطلب مجله دلتا به شش مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عفونت ریه بر اثر سیگار

۱. فضای سبز را به خانه آورید

نگهداری از گل و گیاهان طبیعی در خانه به دلیل توانایی‌های گیاهان برای از بین بردن برخی سموم موجود در هوا، تامین اکسیژن و کیفیت هوا را در محل زندگی ما افزایش می‌دهد. این امر خصوصا در فصل زمستان اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که در ماه‌های سرد سال، ما به دلیل شرایط  آب و هوابیشتر وقت خود را داخل خانه می‌گذرانیم.

۲. ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید

ورزش برای تقویت ریه ها بسیار مفید است و باعث بهبود گردش خون و تقویت عضلات ما می‌شود؛ دو امر مهم که ریه‌های سالم برای انجام کار خود به آن نیاز دارند. به همین دلیل ورزش کردن به کارآمدتر شدن ریه‌ها کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با فواید ورزش یوگا، “فواید ورزش یوگا؛ سلامت روح و جسم” را مطالعه کنید.

ضعیف شدن ریه

۳. از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

رژیم غذایی سالم و متناسب همان گونه که برای اعضا و ارگان‌های مختلف بدن مفید است، برای سلامت ریه‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. در واقع طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مقادیر پایین و کمبود برخی از مواد مغذی خاص، با بروز تعدادی از بیماری‌های ریوی مرتبط است. خوردن غذا‌های سرشار از ویتامین‌های A، C و E و مواد معدنی شامل روی، پتاسیم، سلنیوم و منیزیم همگی به حفظ سلامتی سیستم تنفسی شما کمک می‌کند.

بازسازی ریه

۴. آب زیاد بنوشید

همه می‌دانند که نوشیدن مقادیر زیاد و کافی آب، برای حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است. تامین آب بدن نقش مهمی در حفظ سلامت ریه‌ها دارد. همچنین نوشیدن آب و رقیق شدن ترشحات مخاطی که به طور طبیعی هر روز در ریه‌های جمع می شود، به تسهیل و راحتی تنفس منجر می‌شود.

۵. دست ها را باید شست!

شاید دور از ذهن به نظر برسد، اما شست‌وشوی صحیح و مناسب دست‌ها و به طور کلی رعایت اصول اولیه به ویژه در فصل شیوع آنفولانزا و هم‌اکنون با شیوع ویروس کرونا اهمیت ویژه‌ای برای حفظ سلامت و تقویت ریه ها دارد. شست‌وشوی صحیح و مرتب دست‌ها باعث می‌شود تا میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند به شدت به ریه‌های شما آسیب برسانند، از جمله آن‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات‌الریه می‌شوند، از بدن شما دور بمانند. همچنین فراموش نکنید که برای دور نگه داشتن آن دسته از میکروب‌های مضر از سیستم تنفسی بدنتان، حتما تلفن‌های همراه و هندزفری و هدفون‌های خود را به طور مرتب ضدعفونی کنید.

رعایت بهداشت فردی

۶. از استعمال دخانیات جدا خودداری کنید

این نکته را حتما بار‌ها شنیده‌اید که استعمال دخانیات اعم از کشیدن سیگار، قلیان و محصولات مشابه مانند استفاده از آدامس‌های تنباکو برای سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدن مضر است. دلایل علمی بسیاری وجود دارد که براساس آن‌ها همه پزشکان و متخصصان سازمان بهداشت و درمان بار‌ها تاکید کرده‌اند که ترک دخانیات، موثرترین روش برای حفظ سلامت و تقویت دستگاه تنفسی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از مضرات دود سیگار، “مضرات دود  سیگار برای افراد غیر سیگاری” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. اکبر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

    این برای تقویت ریه ها بود یا جلوگیری از کرونا بود جناب پروفسور

    پاسخ

  2. مسعود

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۵۳ ب٫ظ

    بسیار مفید بود ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…