خواص مویز

۹
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مویز سرشار از فیبر، آهن، پتاسیم و بسیاری دیگر از مواد مغذی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.
خواص مویز

مویز منبع انرژی، الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها و املاح است. مویز، انگور خشک شده است که برخلاف سایر میوه‌های خشک، طی فرایند خشک شدن هیچ قندی به آن افزوده نمی‌شود. این خشکبار سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و سایر مواد مغذی است؛ اما چربی اشباع و کلسترول ندارد. ضمنا مویز، بدون گلوتن است. می‌تواند میان وعده‌ای بسیار سالم، مغذی و خوشمزه باشد که حاوی پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و مواد مغذی  برای سلامتی است. در این مطلب مجله دلتا، بیشتر با خواص مویز آشنا شوید.

سلامت دهان و دندان

برخلاف چیزی که ممکن است از یک خوراکی شیرین انتظار داشته باشید، تحقیقات نشان داده است مویز در واقع به سلامت دهان و دندان‌ کمک می‌کند زیرا؛ این میوه دارای فیتوشیمیایی‌های ضدمیکروبی است که رشد باکتری‌های دهان مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری لثه را سرکوب می‌کند.

خواص مویز برای هوش

کمک به دستگاه گوارش

مویز به عنوان یک خوردنی سرشار از فیبر، برای دستگاه گوارش مفید است. مویز دارای فیبر محلول و غیرمحلول است که هر دو کمک می‌کنند  دستگاه گوارش‌ سالم و مناسب باشد و در نتیجه دچار یبوست یا اسهال نشوید.

کاهش خطر سکته مغزی

مویز سرشار از پتاسیم است که به پیشگیری از افت پتاسیم در بدن کمک می‌کند. کمبود پتاسیم، مشکلی شایع در بیشتر افراد است. پتاسیم، الکترولیتی مهم برای حمایت از عملکرد تمام سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌ها در بدن انسان است. افرادی که پتاسیم زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

کنترل دیابت

یکی از مهم‌ترین خواص مویز کنترل دیابت است. در تحقیقی تاثیر مصرف منظم مویز، در مقایسه با اسنک‌های فرآوری شده از لحاظ میزان گلوکز و سایر فاکتور‌های قلبی و عروقی، در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بررسی شد. در این تحقیق، افرادی که مویز مصرف کرده بودند، سطح گلوکز خون‌شان کاهش ۲۳ درصدی داشت و ضمنا فشار خون سیستولیک‌ آن ها نیز کاهش یافته بود. فیبر موجود در مویز به بدن کمک می‌کند قند طبیعی مویز را بهتر پردازش کرده و در نتیجه دچار ترشح ناگهانی انسولین نشوید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با سایر خوراکی‌هایی که برای دیابت مفید است، “کنترل بیماری دیابت با خوردنی‌های مفید” را مطالعه کنید.

طبع مویز

کاهش اسیدیته بدن

مویز دارای پتاسیم و منیزیم است و همین کمک می‌کند از اسیدیته بدن‌ به میزان زیادی کاسته شده و سموم آن دفع شود. در نتیجه از بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس، سنگ کلیه و بیماری‌های قلبی پیشگیری خواهد شد.

درمان عفونت

مویز حاوی پلی‌فنول‌هایی است که به آنتی‌اکسیدان‌های ضد التهابی معروفند. این ترکیبات آنتی‌باکتریال به کاهش احتمال تب و نابود کردن باکتری‌ها نیز کمک می‌کنند؛ بنابراین خوردن مقداری مویز در روز می‌تواند کمک‌ کند از سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها دور بمانید.

تقویت بینایی

یکی از خواص مویز تقویت بینایی است. مویز سرشار از فیتونورینت‌های پلی‌فنولیک است که آنتی‌اکسیدان بوده و به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز با کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد که بینایی را ضعیف کرده و منجر به تباهی لکه زرد و آب مروارید می‌شوند، از چشم‌ها محافظت می‌کند. در ضمن مویز به سبب داشتن ویتامین A، بتاکاروتن و کاروتنوئید-A، برای سلامت چشم‌ها بسیار عالی است.

مویز صبحانه

سلامت و شادابی پوست

مواد مغذی مویز به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. مویز سرشار از فنول است که آنتی‌اکسیدان بوده و از فعالیت رادیکال‌های آزاد و آسیب‌شان به سلول‌های پوست و کلاژن جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه بروز علائم پیری به تاخیر می‌افتد. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز، سیستم ترمیم پوست را سرعت می‌بخشند و سلول‌های پوست را جوان می‌کنند. مصرف مویز به سم‌زدایی بدن نیز کمک می‌کند؛ در نتیجه  پوستی شفاف و درخشان خواهید داشت.

از دیگر خواص مویز می‌توان به کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان و رفع ضعف قوای جنسی اشاره کرد.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۲۷ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۸ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۲۷ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۵۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ق٫ظ

  7. ramin

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  8. ramin

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  9. روزبهانی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…